Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vinn jobb og stipend på 10.000 kroner

Annonse fra Bil i Nord

Ønsker du å jobbe i bilbransjen? Nå har du mulighet til å konkurrere om garantert jobb og et stipend på 10.000 kroner

Bil i Nord utlyser nå et stipend for ungdom i Nordland, Troms og Finnmark på 10.000 kroner – i tillegg til garantert jobb.

Selskapet er Nord-Norges største bilkonsern og har ti avdelinger i Nord-Norge.

– Vi er i vekst og trenger stadig flere engasjerte medarbeidere med rett kompetanse. Hos oss får du en spennende og dynamisk arbeidsplass med engasjerte kollegaer og stort rom for utvikling.


Ettermarkedssjef Morten Skouge i Bil i Nord etterlyser lærlinger som er nysgjerrig og interesssert i bilfag.

Gjennom konkurransen ønsker Bil i Nord å stimulere flere til å velge bilfag som yrkesretning.

– Vi håper flere velger bilfag. Selv om bilbransjen endrer seg kraftig de neste årene, vil bil alltid være der og aspekter ved bil vil alltid kreve menneskelig kontakt og kompetanse. Du trenger ikke å være skolelys for å søke på stipendet, men vi ønsker søkere som liker å jobbe og som er nysgjerrig og interessert i faget, sier ettermarkedssjef konsern Morten Skouge i Bil i Nord.  

Konkurranseregler:

1. Søkeren må ha avsluttet ungdomsskolen, har planlagt å begynne eller er begynt på bilfag under videregående opplæring.

2. Søkeren må ha bostedsadresse i Nord-Norge.

3. Søknaden må sendes skriftlig

4. Søknaden må inneholde følgende to punkter:

a. Hvorfor vil du jobbe i Bil i Nord?

b. Hvorfor vil du bli mekaniker?

c. Kort beskrivelse av deg selv.

Vi garanterer jobb og et stipend på 10.000 kroner til en person som går ut av ungdomsskolen og tildeles læreplass hos oss. Stipendet forutsettes at læretiden fullføres i Bil i Nord og fagprøves bestås. Halvparten av stipendet utbetales første arbeidsdag som lærling, og resterende når lærlingtiden er fullført og fagbrevet bestått.

Søknadsfrist: 23. mars 2018

Spørsmål om stipendet kan stilles til servicemarkedssjef konsern Morten Skouge telefon 928 88 360. Er du interessert? Send en søknad per epost til morten.skouge@bilinord.no . 

Lærlingene David Martinussen (delelager), Christian Nicolaisen (bilmekaniker), Rikke Johansen (hjulutrustning), Edvin Brox (hjulutrustning) og Bjørn Johansen (bilmekaniker) stortrives hos Bil i Nord.
Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet