Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Tror på et sterkt nordnorsk næringsliv med nordnorske eiere

Annonse fra Bil i Nord

Bil i Nords nye motto «Vi tror på Nord-Norge» er tuftet på et ønske og et håp om en landsdel i sterk vekst og utvikling.

Bakgrunnen for det nye mottoet er trenden der vi ser at mange nordnorske bedrifter og selskaper blir kjøpt opp av selskaper utenfor landsdelen, noen til og med utenfor Norge.

– Jeg blir rett og slett lei meg når nordnorske bedrifter selges ut av landsdelen, jeg synes det er trist. Det fører til en radering av arbeidsplasser og færre lokale investeringer. Hvis bedrifter eies av folk som bor i Nord-Norge, så bruker de også mer av pengene lokalt. Jeg ønsker at vi må fortsette å satse, ikke selge oss ut og ned, sier Bil i Nord-eier og gründer Thor Drechsler.

Les også: Vinn jobb og stipend på 10.000 kroner

Bil i Nord-eier Thor Drechsler er opptatt av at nordlendingene selv skal skape og eie næringslivet i nord. – Jeg synes det er trist når for eksempel fiskekvoter blir solgt ut av landsdelen.

Stor vekst i nord

Bil i Nords historie startet i Svolvær i 1996 og siden den gang har selskapet vokst til å bli Nord-Norges største privateide bilforhandler. I dag har selskapet avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Harstad, Sortland, Leknes, Svolvær, Bodø, Mosjøen og Mo i Rana.

– Vi tror det skjer mye spennende i Nord-Norge i framtiden. Vi ser en stor økning i turisme og ikke minst opplevelser, bygges mye og gjøres mange investeringer. Det skjer mye positivt. Vi er opptatt av at kapitalen skal være i Nord-Norge og vi må støtte opp om det nordnorske eierskapet, sier Drechsler.

Før jul kjøpte Bil i Nord Jakhelln Bil i Nordland, og utvidet dermed virksomheten til Bodø, Mosjøen og Mo i Rana.

– Jeg ser lyst på framtiden, også for bilbransjen. Jeg har ikke tenkt å selge eller slutte å investere. Vi må ta de mulighetene som er.

Les også: Bil i Nord overtar Jakhelln Bil

Daglig leder Jan Hugo Svendsen er opptatt av å ha fornøyde kunder og å endre seg raskt.

Suksess med fornøyde kunder

Bilbransjen er i sterk endring, og daglig leder Jan Hugo Svendsen i Bil i Nord tror fornøyde kunder er svært viktig – uavhengig av bransje.

– Suksesskriteriet i framtiden kommer til å være fornøyde kunder og at man driver kostnadseffektivt, enten vi selger bil eller gummistøvler. Det er en vanvittig kraft i Nord-Norge for tiden, og det merkes spesielt i de store byene. Tromsø og Bodø vil oppleve en voldsom vekst de neste årene. Vi ser at mange av endringene er teknologidrevet, og det vil kreve en annen type kompetanse i arbeidsstokken i flere bransjer, sier Svendsen.

Les også: Kom med ditt gamle "vrak" og kjør hjem med en ny Volvo XC40

– Hvilken rolle vil Bil i Nord spille i framtiden?

– Bil i Nord vil være en billeverandør også i framtiden. Vi er passe stor til å være rask nok til å endre oss. Det vil også kreve at man er av en viss størrelse, man må ha økonomisk handlekraft for å få det til, og det har vi også.

I forbindelse med det nye mottoet kjører Bil i Nord en større kampanje - klikk her for å se alle de gode tilbudene.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet