Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bjørn (22) tar sitt andre fagbrev

Annonse fra Bil i Nord

Bjørn Johansen ble lei av å jobbe til sjøs, og gikk på land. Nå er han i ferd med å lande sitt andre fagbrev.

Senjaværingen Bjørn Johansen hadde lyst å prøve noe nytt og sa farvel til livet på sjøs. Faren er bilmekaniker, og da var ikke veien lang inn til verkstedet.

– Jeg har fagbrev som motormann, og selv om det er forskjell på båt og bil, så er det også mange likheter. Forskjellen er at nå slipper jeg å jobbe turnus, og har fri i alle helgene. Jeg er på jobb når andre er på jobb. I tillegg er jeg blitt mer voksen. Jeg har yrkeserfaring, i tillegg til to års etterutdanning. Kanskje lærer jeg raskere nå, sier Bjørn Johansen.

Han er bilmekanikerlærling hos Bil i Nord. På grunn av tidligere fagbrev og yrkeserfaring får han redusert læretid og «slipper» unna med ett år læretid før han kan ta fagbrev som bilmekaniker.

David Martinussen (delelager), Christian Nicolaisen (bilmekaniker), Rikke Johansen (hjulutrustning), Edvin Brox (hjulutrustning) og Bjørn Johansen (bilmekaniker) er lærlinger hos Bil i Nord.

Vinn jobb og stipend på 10.000 kroner

Bil i Nord satser på lærlinger og utlyser nå flere stipender til bilinteressert ungdom i Nordland, Troms og Finnmark. I tillegg til et stipend på 10.000 kroner er du også garantert jobb.

Bilkonsernet er Nord-Norges største privateide bilforhandler, og har ti avdelinger i Nord-Norge. Bil i Nord tar imot lærlinger innen bilmekaniker, hjulutrustningsfag og reservedelsfag.

Rikke Johansen er lærling i hjulutrustningsfag hos Bil i Nord.

Rikke Johansen (25) og Edvin Brox (21) er lærlinger i hjulutrusningsfaget.

– Jeg liker fysisk arbeid, og har ikke lyst å sitte på kontor. Jeg jobbet en sesong hos Dekkmann, og trivdes med å jobbe med dekk. Hjulutrusning handler om bremser, støtdempere og understell – alt som har med hjul å gjøre, sier Rikke Johansen.

Lærlingene trives godt på arbeidsplassen.

– Jeg trives kjempegodt her, det er fint å komme til en arbeidsplass hvor du møtes med et smil om morgenen og det alltid er god stemning, smiler Rikke.

Edvin hadde egentlig planer om å bli mekaniker, men fant raskt ut at hjulutrustning passer ham bedre.

– Det er tungt fysisk arbeid, og det passer fint for meg som ikke klarer å sitte i ro.

Edvin Brox mener bilfaget passer ham helt perfekt.

Ønsker flere ungdom

På delelageret står lærling David Martinussen (21). Han skal finne den riktige delen blant hundrevis av alternativer.

– Jeg skal finne fram til den rette delen som mekanikeren trenger for å gjøre jobben sin. Vi har mange ulike programmer for å klare det, og får opplærling til å gjøre det riktig, sier David Martinussen.

Christian Nicolaisen (18) er mekanikerlærling.

– Det føltes logisk for meg å velge bilfag, det var noe som alltid har interessert meg. Jeg ønsket i alle fall ikke å fortsette med noe som innebar lekser, sier Nicolaisen.

Ettermarkedssjef Morten Skouge i Bil i Nord etterlyser lærlinger som er nysgjerrig og interesssert i bilfag.

Gjennom konkurransen ønsker Bil i Nord å stimulere flere til å velge bilfag som yrkesretning.

– Vi håper flere velger bilfag. Selv om bilbransjen endrer seg kraftig de neste årene, vil bil alltid være der og aspekter ved bil vil alltid kreve menneskelig kontakt og kompetanse. Du trenger ikke være den beste på skolen for å søke på stipendet, men du må være den hardeste arbeideren i rommet, den som står opp tidlig og virkelig ønsker å ha jobb! Du må være klar for å bli et medlem av Nord-Norges største bilforhander Bil i Nord, sier ettermarkedssjef Morten Skouge i Bil i Nord.

– Vi er i vekst og trenger stadig flere engasjerte medarbeidere med rett kompetanse. Hos oss får du en spennende og dynamisk arbeidsplass med engasjerte kollegaer og stort rom for utvikling, sier Skouge.

Konkurranseregler:

Søkeren må ha avsluttet ungdomsskolen, har planlagt å begynne eller er begynt på bilfag under videregående opplæring.

Søkeren må ha bostedsadresse i Nord-Norge.

Søknaden må sendes skriftlig

Søknaden må inneholde følgende to punkter:

Hvorfor vil du jobbe i Bil i Nord?

Hvorfor vil du bli mekaniker?

Kort beskrivelse av deg selv.

Vi garanterer jobb og et stipend på 10.000 kroner til en person som går ut av ungdomsskolen og tildeles læreplass hos oss. Stipendet forutsettes at læretiden fullføres i Bil i Nord og fagprøves bestås. Halvparten av stipendet utbetales første arbeidsdag som lærling, og resterende når lærlingtiden er fullført og fagbrevet bestått.

Søknadsfrist: 23. mars 2018

Spørsmål om stipendet kan stilles til Morten Skouge telefon 928 88 360. Er du interessert? Send en søknad per epost til morten.skouge@bilinord.no

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet