Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Sandy og Danny er klare for å gi publikum Grease:

- Det blir utrolig kult!

Annonse fra Lofoten Kulturhus

Neste uke er ungdom fra Vågan og Vestvågøy klar med årets musikal. Denne gang er det Grease som skal framføres på scenen i Lofoten Kulturhus.

Grease

Når: Fredag 23. og lørdag 24. mars

Hvor: Storemolla - Lofoten Kulturhus

Varighet: 1 timer og 30 minutter

Pris voksne: kr. 300,-

Pris barn: kr. 150,-

KJØP BILLETT HER

Den romantiske musikalkomedien finner sted i 1959 og skildrer kjærlighetshistorien mellom high school-elevene Danny (Benjamin Hov Golas) og Sandy (Kristin Schultz Mellem), tenåringsdrama, gjenger, gruppepress og vennskap.

Etter et halvt år med øving, repetering og terping på detaljene er over 30 ungdom fra Vågan og Vestvågøy klare for å gi publikum et forrykende show.

Grease ble virkelig gjort populær da John Travolta og Olivia Newton-John spilte hovedrollene i filmen fra 1978. På scenen i Lofoten kulturhus er det Kristin Schultz Mellem og Benjamin Hov Golas som skal sette sitt avtrykk som Sandy og Danny.

- Jeg syns musikalen er dritkul, svarer Kristin kontant på spørsmålet om hva de syns om årets musikal.

- Ja, det er den virkelig, nikker Benjamin enig, og legger til:

- Og den blir bedre enn musikalene vi har hatt før! Nå har vi hatt bedre tid på oss, dermed har alt blitt bedre planlagt. På den måten har det blitt høyere kvalitet på forberedelsene og alt rundt.

(fortsetter under bildet)

Benjamin og Kristin (til høyre) følges av Pink Ladies og T-Birds.

Sceneverftet

Hvem er Sceneverftet?

Sceneverftet er en selvstendig, frivillig organisasjon stifta i november 2016, som produserer Musikalen i Vågan (bl.a.). Styret utgjøres av representanter fra både aktører, deres foreldre/foresatte, Vågan kulturskole, Lofoten kulturhus og Vågans frivillige kulturliv. 

Scenverftets formål er:

- å skape en lokal arena for utvikling av talenter innen alle aspekter ved kulturproduksjon, samt å være et levende ungdomstilbud.

- å levere kulturproduksjoner av høy kvalitet, som inkluderer et bredt lag av befolkningen, da både dyktige amatører samt profesjonelle, i tillegg til elever fra Vågan kulturskole.

Både Kristin og Benjamin, som er fra Svolvær, har flere års erfaring fra musikalscenen i Vågan kulturskole. Og begge er klare på hva som skal til.

- Å ha denne rollen krever masse jobb. Vi har øvd utrolig mye, forteller Benjamin.

- Det er utrolig kult, og litt stress, ler Kristin, som kan fortelle om øvingen de gjør utenom fellesøktene.

- Jeg går rundt med sangene i hodet hele tiden. Om det ikke er noen andre i klasserommet, så benytter jeg muligheten til å synge, ler hun.

Mye arbeid til tross, de er klinkende klare på at det er verdt hvert eneste minutt.

Kjøp billett til Grease her

Kortreist kvalitet

Musikalen i Vågan settes opp av Sceneverftet og bygger videre på en over 20 år lang musikaltradisjon i kommunen. Målet er å fortsatt kunne skap en lokal arena for utvikling av talenter innen alle aspekter ved kulturproduksjon, samt å være et levende ungdomstilbud.

– Alt med musikalen er kortreist. Vi har så utrolig mange flinke ressurspersoner i området her som kan, og vil være med å sette opp forestillingen. Det er kjempegøy, forteller produksjonsleder Brita Skare Malvik med et smil.

Denne gang fikk de også startet tidligere enn før, noe som igjen er med på å heve kvaliteten på hele musikalen.

– Med flere gjennomkjøringer får vi terpet mer på detaljene og gjort flere justeringer underveis, sier Brita og legger til:

– I tillegg til aktørene på scenen vil jeg skryte veldig av de som jobber bak og rundt det som skjer på scenen. Totalpakken ville ikke blitt det den er om det ikke var for hele gjengen. Jobben som gjøres med kostymer, sminke, hår, fra orkesteret og produksjonen er fantastisk.

(fortsetter under bildet)

Øvelse gjør mester: Her fra ei av gjennomkjøringene.

Tidløst plott

Historien er lagt til 1959 og fiktive Rydell High School, men plottet er ikke utdatert av den grunn.  Tar man bort kostymene og det utvendige kunne historien like gjerne vært fra 2018.

– Det er litt overdramatisk, men vi kan kjenne oss igjen i stykket. Særlig at dårlig kommunikasjon kan føre til problemer, forklarer Kristin.

– Historien er også veldig lik mer moderne ungdomsdrama. I grunn er det samme historien som High School Musical. Om den nye jenta som kommer til skolen og blir forelsket i den tøffe gutten. Egentlig er det samme plott, bare med andre tvister, analyserer Benjamin.

Marie Lindgaard Løvstad spiller Cha-Cha i Grease.

Øst og vest

Totalt sett er det over 60 aktører som jobber sammen for at musikalen skal gå av stabelen. 31 av disse er artister på scenen og over 30 som er involvert bak scenen. Blant annet er det i år med fire artister fra Vestvågøy.

– Etter nærmest å ha siklet på å være med i flere år er jeg med for andre gang i år, det er kjempeartig, ler Marie Lindgaard Løvstad fra Leknes. Hun skryter veldig av miljøet som skapes på tvers av kommunegrensene.

– Man blir så godt kjent med folk som vi ellers ikke ville truffet, og det er så artig å skape noe sammen. Nå gleder jeg meg veldig til den siste uka, det blir magisk.

19-åringen har som den rutinerte fra Vestvågøy fått fungert som sjåfør når gjengen skal på øving.

– Vi fire hengte ikke noe med hverandre før, men nå kjenner vi hverandre godt og koser oss på tur. At vi er med på musikalen er nok minst artig for mamma som har måttet låne meg bilen hele tiden, sier hun med glimt i øyet.

Ken-Philippe Tete fra Leknes er med på sin første musikal som Sonny.

En stor familie

Når musikalen settes opp er det ingenting som er overlatt til tilfeldighetene. Alt fra kostymer, sminke og hår skal selvsagt være tidsriktig fra 50-tallet, og kanskje er det noen i salen som vil kjenne igjen både klær og hårstil fra de var ung.

Etter et halvt år med øving har hele gjengen blitt svært sammensveiset.

– Vi er fem-seks som har vært med på musikalen i mange år, og så kommer det hele tiden påfyll av nye, forklarer Kristin.

– Når vi er så mye sammen blir vi som en stor familie, smiler Benjamin.

Musikalen er en så stor del av hverdagen til aktørene at det etter forestillingen dukker opp et stort tomrom.

– På lørdag blir det et antiklimaks, sukker Kristin, før Benjamin skyter inn:

– Man får post-musikal-depresjon.

– Det er en veld rar følelse når det plutselig er over. Samtidig er det en veldig god følelse når man er ferdig og det har gått bra, avslutter Kristin med et smil.

Billetter til musikalen finner du her

Fredag 23. og lørdag 24. mars er det klart for Grease på Lofoten kulturhus.
Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet