Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Gleder oss veldig

Rett ved Leknes sentrum går det hurtig framover med byggingen av det nye nabolaget Breidablikk II.

Botek AS

Vil du vite mer om mulighetene i Breidablikk, priser eller andre prosjekter?

Ta kontakt med oss i Botek på telefon 476 18 754 eller på e-post post@botekas.no

Lekneskroken 9d

8370 Leknes

Boligfeltet har et variert spekter av tomter, her finner man både sjø-, mark- og bergknaustomter. I ett av de nye husene som står ferdig til våren finner vi noen som endelig flytter hjem til Lofoten.

– Vi bodde i Tromsø og sto ved et veiskille i livet, der jeg var ferdig utdannet og vi måtte finne ut hvor vi skulle, starter Sondre Hansen, sammen med Linn Andreassen With har han kjøpt seg bolig i Breidablikk.

– Valget var enten å flytte sørover eller å flytte hjem. Da jeg fikk jobb hos Adwice endte vi på sistnevnte. Og når vi først bestemte det har det bare vokst på meg at det er riktig, smiler han, og forteller at han allerede har startet i jobben.

Linn er ferdig utdannet tannpleier til sommeren og da kommer hun nedover. Med hus på plass mangler bare den siste brikken i puslespillet.

– Drømmen er helt klart å kunne jobbe med det jeg er utdannet som, og håper muligheten for det kommer, sier hun. 

Selv om huset ikke står nede ved vannet er det solfylt, fin utsikt mot fjellene.

Forme noe eget

Linn er opprinnelig fra Harstad, mens Sondre kommer fra Steinfjorden og det er dermed det som har vært den store dragningen mot Lofoten.

– Jeg er veldig glad i Lofoten, vi har hytte rett ved Lofastkrysset, så jeg har vært her mye opp gjennom årene. Og nå har det jo også blitt mange turer til Steinfjorden, sier hun.

– Det har alltid vært bra å komme hjem når jeg har bodd borte, jeg er veldig hjemkjær så det har sånn sett alltid vært en del av planen å komme hjem på et tidspunkt. Selv om det kanskje kom litt tidligere enn planlagt, forklarer Sondre, og fortsetter:

– Nå skjer det så mye i Lofoten for tiden, det er mange som vil hit, så det er en spennende tid å være i Lofoten.

Når Botek AS leverer huset i april åpnes døren, og mulighetene til å skape sitt helt eget hjem. 

– Det jeg gleder meg mest til er hovedsakelig at det er helt nytt. Da kan vi forme det slik vi vil, smiler Linn, og Sondre er helt enig i det.

– Å få sitt helt eget hjem hvor man eier alt selv blir veldig stas rett og slett.

Huset er fint plassert i det nye nabolaget Breidablikk II.

Spennende nabolag

Det nye nabolaget deres i Breidablikk er stadig i utvikling og flere nye boliger skal stå klare i løpet av året. Samtidig er enda flere boliger planlagt.

– Jeg har et veldig godt inntrykk av nabolaget. Det er under utvikling og det skjer veldig mye der, så det er gøy å kunne flytte til et boligfelt som er så nytt. I området ligger det til rette for at flere unge folk skal kunne komme seg på boligmarkedet, det er veldig artig at det blir sånn, forteller Linn, og legger til at nabovennskap er veldig viktig.

– Å kunne skape et godt miljø i nabolaget er viktig, og når nabolaget er helt nytt blir vi med på å forme det også.

– Huset har vi kjøpt nøkkelferdig så det skal vi kunne flytte rett inn i. Hele prosessen med Botek har vært veldig bra, og vi har vært med på å gjøre noen små justeringer på boligen, blant annet har vi fått satt inn et nytt vindu som ikke var standard. Nå gleder vi oss til å flytte inn det blir godt å få alt på stell, avslutter Sondre.

Det er ikke lenge igjen til Linn og Sondre kan flytte inn i huset til venstre.
Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet