Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Volvo suser til topps på bilstatistikken

Annonse fra Bil i Nord

Volvo suser til topps på bilstatistikken med den populære SUV-en XC60 og den nye herregårdsvogna V90.

På Helgeland troner nå Volvo på toppen som bilmerke nummer 1. Det samme gjelder i Nord-Norges største by, Tromsø, og på Finnsnes, viser statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. I Svolvær er Volvo nummer 2, mens det er nummer 4 i Bodø.

– Dette er fantastiske tall for vår del. Vi er svært fornøyd med å kapre ytterligere markedsandeler. Volvo har stor suksess med sine nye modeller, og det merker vi godt. Disse premiumbilene er i ferd med å bli folkebiler, sier daglig leder Jan Hugo Svendsen i Bil i Nord.

Bil i Nord er Nord-Norges største privateide konsern, og har forhandlere fra Tromsø i nord til Mosjøen på Helgeland i sør.

FOLKEBIL: Bil i Nord har Volvo som sitt hovedmerke, og nå er Volvos premiumbiler i ferd med å bli folkebiler, sier daglig leder Jan Hugo Svendsen i Bil i Nord.

Tidenes høyeste bilsalg

2017 ble et historisk godt år for bilbransjen i Norge med en økning på 2,6 prosent i salget av nye personbiler. For Bil i Nord ble også 2017 et merkeår, der bilsalget bikket over 3000 solgte biler. Samtidig oppnådde konsernet over én milliard kroner i omsetning.

I desember 2017 kjøpte Bil i Nord opp Jakhelln Bil i Bodø, Mo i Rana og Mosjøen, og dermed forventes ytterligere vekst i 2018.

BESTSELGEREN: Volvo XC60 topper salget i årets første måneder.

Volvo størst

– Stadig flere lofotværinger kjører nå Volvo, av dem som har kjøpt ny bil. Det er spesielt at vi klarer å øke i et totalmarked som går tilbake. Vi har stor tro på ytterligere vekst. Vi har akkurat fått inn XC40 som er en kompakt-SUV. Den har akkurat vunnet utmerkelsen Årets Bil i Europa, og er en spennende nyhet, sier salgssjef Viggo Henningsen i Bil i Nord Svolvær.

Les også: Kom med ditt gamle «vrak» og kjør hjem med Årets Bil!

I tillegg har Volvo akkurat lansert den nye V60, som passer perfekt til familiebil.

I 2017 var det Volvo V90 som var den mest populære bilen.

– V90 er en stasjonsvogn med mange muligheter. Her kan du få både hybrid eller ulike dieselløsninger. Den kommer med firhjulstrekk og har gode trekkegenskaper. Det er flott bil som har slått bra til, sier Henningsen.

Les også: Bente og Gunnar valgte bestselgeren XC60 da de skulle kjøpe ny bil

Populære SUV-er

De siste årene har Volvo lansert en rekke nye modeller, som har skapt stor oppmerksomhet både i media og ute blant folk. SUV-ene Volvo XC60 kom i sommer, og i høst ble XC40 lansert.

– De mange bilnyhetene har pirret folks interesse, i tillegg til at bilene har vunnet en rekke priser og kommer svært godt ut i uavhengige sikkerhetstester. Hybrid-variantene er spesielt populær, og bilene passer perfekt til nordnorske forhold, sier salgssjefen.

Bil i Nord har Volvo som sitt hovedmerke. Bilforhandleren er lokalisert i Tromsø, Svolvær, Bodø, Finnsnes, Sortland, Harstad, Leknes, Mosjøen og Mo i Rana. Totalt er det over 200 ansatte.

Bil i Nord har for tiden kampanje på en rekke av modellene til Volvo. Klikk her for å se tilbudene.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet