Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

En mann for fremtiden

Annonse fra Flakstad Utvikling

Neste generasjon er med på å løfte bedriften inn i framtiden.

Få kjenner SUFI bedre enn Ole Olsen, sønnen til Ståle og Oddrunn. Han har praktisk talt vokst opp på fiskebruket til foreldrene og har tatt del i arbeidet med fisken fra det var mulig å være med. Høsten 2017 var han ferdig utdannet og gikk da inn i stillingen som daglig leder delt med pappa Ståle. 

Når man møter Ole er det ingen tvil om at det er en ung leder man møter, samtidig snakker han med en ro i stemmen som om han ikke skulle gjort annet. Det merkes fort at han kan dette.

- Jeg har jobbet mer eller mindre fast her siden jeg gikk i 7. klasse på ungdomsskolen, så på den måten kjenner jeg alle aspekter ved arbeidsplassen. Tilliten jeg har fått fra foreldrene mine setter jeg stor pris på, forteller Ole.

Ytterst i det lille fiskeværet Sund i Lofoten ligger fiskebruket og familiebedriften SUFI AS.

Med en relevant utdanning på plass tar han med seg frisk ungdommelig tankevirksomhet i bruket. Selv da han studerte var han for det meste i Sund og jobbet på fiskebruket, å være i full jobb samtidig som man fullfører en relevant bachelor og påfølgende master viser at den nødvendige disiplinen er på plass. Det er derimot ingen tvil om at han er et arbeidsjern.

- Ved Nord Universitet i Bodø tok jeg bacheloren min i eksportmarkedsføring, da jobbet jeg her hele tiden, jeg hadde bare fag som jeg trengte å møte til eksamen på, smiler 24-åringen.

Masteren ble derimot tatt ved anerkjente UCL i London, som er rangert som verdens 7. beste universitet på QS World University Ranking. I verdensmetropolen var det mye nyttig erfaring å ta ta med seg, og ikke minst muligheten til å skaffe et internasjonalt kontaktnettverk.

Ole i full sving med trucken.

- Det var en master i ledelse jeg tok det. Selv om det var utenlandsstudie så fortsatte jeg å jobbe her stort sett hele veien. Totalt var jeg vel en 6-7 måneder i London, å kombinere det med jobben syns jeg gikk veldig bra. Samtidig som London skaffet meg veldig god erfaring fra utlandet. På UCL var det veldig mange fra andre land også, så på den måten har jeg knyttet til meg mange internasjonale kontakter som kan vise seg å være nyttig senere. I tillegg var vi en tur i Kina i løpet av studiet, forteller Ole med et smil.

I fiskerinæringen er det ikke så dumt å ha litt nærhet til Asia og Kina, der er det stor kjøpekraft om man når fram på riktig måte. Men det er også mange utfordringer med det, påpeker Ole, blant annet avstanden. Det er flere ting som kan skje jo lenger avstanden er. Per nå er det uansett ikke noe SUFI sikter seg inn på.

- Vi stenger ikke den døra, men det er ikke noe vi planlegger akkurat nå, det blir i et lenger perspektiv.

Slik bringes fisk opp på plattformen slik at arbeiderne kan henge den opp.

Med den mobile plattformen i drift har jobben med å henge tørrfisk blitt langt mer effektiv og trygg.

- Den brukes jo vanligvis til å laste store fly, men etter modifisering har den vist seg å gjøre henging av fisk veldig effektivt. Hovedsaken til at vi har gjort dette er på grunn av sikkerhet, belastning og arbeidsmiljø. Arbeidet som faren min har gjort med plattformen er imponerende, det er noe helt annet enn å stå i skuffa til en hjullaster, konkluderer Ole, om farens oppfinnelse.

- I denne prosessen har vi vært veldig glad for støtten fra Flakstad Utvikling, selv om den økonomiske biten ikke var utløsende, så hadde det veldig mye å si for prosjektet at vi fikk med oss en pådriver. Rolf har med sine råd og positive energi vist at at det faktisk var mulig å få til denne plattformen.  Han har pushet oss til å satse og at det kan være lurt å tørre og prøve nye ting.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet