Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

En ny tid på havet

Annonse fra Flakstad Utvikling

Ved brygga til Hans Angelsen og Sønner AS på Ramberg ligger "Angelsen Senior" fortøyd for sesongen. Til høsten skal den vike plass for en splitter ny farkost.

Den nye båten skal også bære navnet MS Angelsen Senior og skal etter planen være ferdig til oktober/november 2018. Nyvinningen til brødrene Terje, Øystein, Hans Jørgen og Sigmunn Angelsen vil være noe helt annet enn de båtene familierederiet har hatt tidligere.

Historien startet med M/K «Fiskeren» som våre forfedre kjøpte i 1925, en båt som rakk å ta i land flerfoldige tonn med fisk før den i 1979 ble erstattet av dagens «Angelsen Senior», som nå altså blir erstattet av nyere krefter. Den store investeringen har allerede fått mye oppmerksomhet, men hva er det egentlig som er så spesielt med nye «MS Angelsen Senior»?

– Det som er spesielt med båten er framdriftssystemet og varmegjennvinningssystemet, sier reder Øystein Angelsen lurt.

Slik skal den nye båten se ut når den er ferdig. (Foto: Tegning Marin Design AS)

Den nye båten har allerede fått mye oppmerksomhet. Fra før er det kun er sjarken «Karoline» på 11 meter som benytter batteri som fremdrift. Dermed blir «Angelsen Senior» den største batteri-hybrid fiskebåten i verden.

– For å realisere prosjektet måtte vi først og fremst overbevise oss selv om at det ville være mulig, fastslår han.

Derfor var det i startfasen meget viktig og nyttig at Flakstad Utvikling AS var vår «støttespiller».

I planleggingsfasen var det tre viktige aktører som jobbet sammen med oss. «Moen Marin» AS som ble vår kontraktspart og ansvarlig for bygging av båten. «Marin Design» AS som er ansvarlig for design, tegning og beregning av selve båten. «Elmarin» AS som er ansvarlig for design og levering av fremdriftssystemet. I tillegg vil «Latech» AS fra Moskenes, designe og montere fabrikk om bord.

– Målet vårt var å få alt elektrisk, men det var ikke mulig med de leverandører vi valgte av forskjellig utstyr, sier Øystein, som uansett er fornøyd med løsningen de landet på.

Best mulig arbeidsplass

Miljøgevinsten av å tenke elektrisk er en av de store oppsidene til prosjektet, men vel så viktig for Angelsen-brødrene er det at arbeidsmiljøet på havet vil forbedres drastisk. Øystein har bred erfaring fra sjøen og returnerte til fiskeryrket etter 24 år i Kystvakten, det er liksom i fiskerinæringen han hører hjemme.

- Jeg var 13 år da jeg var færste sesong i Finnmark på fiske, så jeg er fisker i blodet, humrer Øystein.

Yrket er tøft og man må være sterk for å holde koken, men det er ikke bare optimalt for helsen å jobbe på fiskebåt.

- Den største motivasjonsfaktoren for å gjøre dette er å lage en bedre arbeidsplass. Rett og slett skape et bedre arbeidsmiljø. Jeg har tinnitus, som min far, og det er blant motivasjonene til å forbedre arbeidsmiljøet. På denne måten får vi mindre støy, eksos og vibrasjon på jobb. Med denne båten tenker vi i et langsiktig perspektiv og ønsker å legge til rette for videre generasjoner, forteller Øystein, som sammen med brødrene sine har sønner som ror fiske.

(saken fortsetter under bildet)

Båten bygges hos Technomont i Kroatia. Slik var framdriften 6. mars da Terje sjekket forholdene. (Foto: Terje Angelsen)

Stor besparelse

For å få til båten er det gjort ei betydelig investering. Miljøgevinsten av å ha en fiskebåt som er en plugg-inn-hybrid er stor, og det vil med denne løsningen redusere båtens årlige Co2-utslipp med 200 tonn.

– Batteriene lades når båten seiler til og fra fiskefeltet, mellom fiskeredskapene eller når vi ligger ved land. Kjølevann til dieselmotorene varmer opp en vanntank på 1.500 liter, som skal sørge for varme om bord og nødvendig varmt vann, slik at energien som brukes i dieselmotorene utnyttes optimalt, forklarer Øystein, og fortsetter:

– Når fiskeredskapene hales inn ute på fiskefeltet, når det produseres fisk og når båten ligger stille skal den kun gå på batteri. Det er i stor grad her det spares på utgiftene og utslippene. Driftstiden på dieselmotorene reduseres med 75 prosent, som vil redusere kostnader med vedlikehold. Dieselforbruket er beregnet til å bli redusert med 25%, i forhold til et konvensjonelt fremdriftsanlegg.

El-motorene er vanntette og krever lite vedlikehold, sammenlignet med et konvensjonelt framdriftssystem. Og selv om hybridløsningen er dyrere å kjøpe, er dette ei langsiktig investering hvor kostnadene over et 10 års løp vil utligne hverandre.

(saken fortsetter under bildet)

Her ligger dagens Angelsen Senior til kai. (Foto: Sander Lied Edvardsen)

Finansiering på plass

For å i det hele tatt kunne realisere prosjektet har det vært helt avgjørende med støtte, både økonomisk og i tenkeboksen.

– Vi har hele tiden hatt dialog med Flakstad Utvikling og da vi møtte Innovasjon Norge 6. januar 2016, hvor vi la fram prosjektet var Rolf Zimmermann med. I tillegg har de vært med å utarbeide budsjettet og vært inne med et lite økonomisk bidrag som dekket deler av kostnadene med prosjektering, nikker Øystein.

– Det er bankene: Innovasjon Norge og Nordea som bidrar med lån til prosjektet. Og så har vi fått støtte fra Enova på 40 prosent av merkostnadene på fremdriftssytemet, som landet på 2.8 millioner, oppsummerer han. Innovasjon har også gitt oss et indirekte tilskudd i form av rentefritak i 2 år, på deler av lånet.

Ombord er det plass til åtte i mannskapet, så det er muligheter for utvidelse fra dagens fem ansatte. Og det er ingen tvil om at de får en spennende ny arbeidsplass når nye MS Angelsen Senior anløper Flakstad i løpet av høsten.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet