Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Satser på helårsdrift

Annonse fra Flakstad Utvikling

I vinter har det blitt iverksatt et stortstilt oppussingsprosjekt i Nusfjord.

– Vi har i år pusset opp 18 rorbuer slik at de får en bedre standard. Tanken ved det er målet vi har om å få opp standarden og beleggsprosenten for robuene i løpet av året. Totalt sett ser vi på investeringene som et tiltak for å øke aktiviteten og resultatet, forteller daglig leder Roar Jacobsen i Nusfjord AS. 

Han har vært inne i det gamle fiskeværet siden 2003 da han sammen med fem andre fra Gjøvik kjøpte stedet. Nå er han den eneste igjen av disse, etter at milliardær Carl Erik Krefting kjøpte vel 70 prosent av aksjene i fjor. Med ny eierog frisk kapital er det rom for ny utvikling av stedet. 

Helårsdrift

En av nøklene til å kunne øke aktiviteten i fiskeværet er å få på plass en helårsdrift av både "Karoline Restaurant" og rorbuanlegget. 

– Det er vi nødt til om vi vil ha turister her hele året. I oppussingen av rorbuene har vi nedprioritert kjøkkenet, mattilbudet skal i hovedsak være i restauranten der vi tilbyr frokost, middag og kvelds, forklarer han. 

De senere årene har turiststrømmen i Lofoten tatt seg merkbart opp, men det gjelder ikke hele året. Dermed holder flere av tilbudene sesongstengt, noe som igjen fører til totaltilbudet blir mindre attraktivt. 

– Sommeren er veldig aktiv og i det siste har det blitt jobbet hardt fra hele turistbransjen om å utvide sesongen. Og det er ingen tvil om at senvinteren og våren har blitt veldig mye bedre, men fortsatt henger høsten etter, sier Jacobsen, og fortsetter: 

– Det er akkurat som at "turistdøra" stenger da, og derfor holder dessverre mange steder i Lofoten stengt etter sommeren. 

(saken fortsetter under bildet)

Rorbuene i Nusfjord rustes opp. (Foto: Sander Lied Edvardsen)

- Viktig med aktivitetstilbud

Nusfjord er et av Norges eldste og best bevarte fiskevær og har lange tradisjoner fra Lofotfiske. Stedet har utviklet seg til en turistperle som ferierende i Lofoten anbefales å dra innom. Blant annet er landhandelen med origianal innredning fra 1907 svært populær. Som en del av utviklingen jobbes det kontinuerlig med nye tilbud, og til sommeren åpner et nytt. 

– I år har vi ei helt ny hvalfangerutstilling som åpner dørene i sommer. Den har vi fått hjelp til å bygge opp av tidligere hvalfanger John-Arvid Bolle. Museum Nord har algt ned sin utstilling på Å og vi har overtatt en del gjenstander som de hadde der, opplyser Jacobsen. 

I tillegg til å være et rorbuanlegg ønsker de å tilby flere aktiviteter. 

– Som feriedestinasjon er det viktig med aktivitetstilbud. Moderne turister ønsker ikke bare å slappe av på ferie, derfor ønsker vi å kunne tilby blant annet fisking, padling, båtturer, sykling og turgåing fra Nusfjord.

(saken fortsetter under bildet)

Turistene er på plass også vinterstid. (Foto: Sander Lied Edvardsen)

Parkering og nordlys

Et av problemene i Nusfjord den seneste tiden har vært plass, for det lille fiskeværet er ikke veldig stort, og da det ble satt i gang fiske herfra på midten av 1800-tallet var det ikke akkurat tatt høyde for stor biltrafikk. 

– Vi har etterhvert klart å løse de traffikale problemene på en bedre måte og nå har vi en reguleringsplan inne til godkjenning hos Flakstad kommune. Med den godkjent vil det gi oss nye muligheter til å bygge en parkeringsplass i forkant av Nusfjord, sier daglig leder positivt.

En annen ting som er med i søknaden til kommunen er byggingen av et nordlysobservatorium. 

– Det er en tanke vi har hatt en stund, men vi har bestemt at det ikke blir i den nærmeste framtid, da opprustingen og utnyttelse av eksisterende bygningsmasse er det viktigste.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet