Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– En perfekt butikkmiks

Annonse fra Elkjøp, Bohus og Intersport

Torsdag 19. april åpner endelig trekløveret Elkjøp, Bohus og Intersport dørene sammen på Leknessletta.

Offisiell åpning

Torsdag 19. april er det offisiell åpning med Elkjøp, Bohus og Intersport under samme tak.  Du finner oss i Idrettsgata 71.

Handler du i en av butikkene - torsdag, fredag eller lørdag - er du med i trekningen av et gavekort på kr. 10.000,-

Det er nesten ett år siden det første spadetaket ble tatt, og nå står 6000 kvadratmeter fiks ferdig til å ta imot kunder, en utvidelse som gjør bygget nesten tre ganger så stort. Elkjøp har hatt sine lokaler her i over seks år, Bohus tjuvåpnet sin butikk for en måned siden og nå er samlingen komplett med Intersport på plass.

– Den siste brikken i puslespillet er på plass.  Selv om vi er flere under samme tak skal vi ta vare på identiteten til kjedene vi er med i. Samtidig kan vi gjøre aktiviteter sammen, sier daglig leder hos Elkjøp og Bohus, Gunnar Olsen.

Bohus og Helene Thorsen har fått en god start i sine nye lokaler.

En ny hverdag

Det er ikke hver dag Bohus og Intersport flytter på seg. Begge har vært lokalisert på hver sin side av sentrum på Leknes, i henholdsvis 50 og 20 år.

– Dette er en total oppgradering. Nå har vi fått moderne lokaler som er helt up to date. Vi kan vise fram varene på en helt annen måte. Vi får tilbakemeldinger fra både kunder og leverandører på at vi har en kjempeflott og inspirerende butikk, skryter varehussjef Helene Thorsen hos Bohus.

Intersport åpnet ny butikk på Amfi i Svolvær like før nyttår. Nå er det endelig på tide med flunkende nye lokaler på Leknes og. Totalt får de 1000 kvadrat over to etasjer å boltre seg på.

– Vi blir Lofoten og Vesterålens største sportsbutikk. Det blir et stort skritt opp logistikkmessig. I tillegg blir det artig å få naboer i samme bygg, sier daglig leder Thor Helge Jensen.

– Det er absolutt på tide, da vi fikk tilbudet var det veldig enkelt å takke ja. Jeg har veldig tro på dette og sammensetningen av butikker i bygget, legger André Olsen ved Intersport Leknes til.

André Olsen hos Intersport gleder seg til å flytte inn.

I det nye lokalet er det Elkjøp som er den rutinerte traveren, men utbyggingen har ikke blitt gjort uten at de har fått være med på leken. Butikken har fått mer areal, det har blitt gjort en oppgradering av utseendet i butikken og ei solid ommøblering.

– Vi har fått en helt ny kjøkkendel, og så har vi kunnet utvide de fleste avdelingene. Butikken har i det hele tatt blitt mye mer oversiktlig enn den var tidligere, oppsummerer Elkjøps varehussjef Tommy Vingås. 

Tommy Vingås, varehussjef hos Elkjøp, er fornøyd med å få naboer i bygget.

Bedre tilrettelagt

I tillegg til de tre hovedaktørene i bygget har også BR Servicepartner tatt plass i underetasjen, og har inngang på siden av bygget, mot Byggmakker.

– De er serviceverksted for hvitevarer, varmepumper med mer, og passer veldig godt inn under vårt tak, sier Gunnar fornøyd.

Varehuset har godt med parkeringsplasser og enklere vareutlevering enn de tidligere har vært vant med. 

– En stor del av det vi selger her er store og tunge varer så nærheten til parkering og god plass til å levere ut varer har vært viktig, legger han til.

Drar i samme retning

Utviklingen av butikkene er viktig for å være konkurransedyktig mot både lokale konkurrenter, men i størst grad netthandelen. Derfor har det vært prioritert å bygge opp kompetansen til de ansatte i butikken, lage fine butikker og dermed kunne gi et godt tilbud til kundene.

– Jeg har stor tro på at levende butikker har ei god fremtid. For å ha det må vi tilby mer enn det man får på nett, med ei inspirerende utstilling og god service. I stor grad legger kjedene også opp til at vi samhandler på nett og i butikk. Slik kan vi stort sett ha samme pris hos oss i butikken, forklarer Gunnar Olsen, før Thor Helge skyter inn:

– All ære til lokale forretningsfolk som investerer i nye fine butikker. Det viser at vi er med på utviklingen.

På Leknessletta er det for tiden stor aktivitet og mer er på vei.

– Nå har vi fått en perfekt butikkmiks her, med tre butikker som utfyller hverandre veldig godt, smiler Gunnar.

Handler du hos Elkjøp, Bohus eller Intersport Leknes - torsdag, fredag eller lørdag er du med i trekningen av et gavekort på kr 10.000,-

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet