Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Planlegger framtiden

Annonse fra Flakstad Utvikling

Fiskerikommunen Flakstad fikk i 2011 omstillingsstatus fra Nordland fylkeskommune. Mye av grunnen til det var sterk nedgang i sysselsetting, spesielt i fiskeri, kombinert med negativ utvikling i befolkningstallet. Omstillingsperioden har kommet til slutten og nå ser ting betydelig lysere ut for kommunen.

En viktig ingrediens for å fortsette utviklingen og ta ytterligere steg i riktig retning er å få spikret en utviklingsstrategi som gir rom for næringslivet og ikke minst boligbygging. Det er allerede flere boligprosjekter på gang, både på Ramberg og i Skjelfjorden og så er det mange idéer på Napp.

– I Flakstad kommune satses det veldig i næringslivet, det er mange som vil skape noe her. Derfor er det alfa omega for oss å få på plass strategien for framtiden. Sånn at vi kan fronte de to største næringene, fiskeri og turisme, samtidig som vi legger til rette for flere boliger, sier Flakstad-ordfører, Hans Fredrik Sørdal, engasjert.

Når man planlegger store endringer av steder folk har et forhold til vil det alltid være sånn at ikke alle er enige. I Flakstad er intet unntak. Derfor mener Sørdal at det er viktig for framtiden at det bygges opp en felles forståelse for at det kreves forandring for å utvikle seg videre.

Ordfører i Flakstad kommune Hans Fredrik Sørdal. (Foto: Pressefoto/Agenda Nord-Norge)

– Derfor må vi finne ei fornuftig løsning på det. Ting tar tid i det offentlige, det vet vi og det er noe vi jobber med å effektivisere. Blant annet ved å bemanne opp på teknisk avdeling, forteller Sørdal.

Rundt i hele kommunen planlegges det aktivitet og det er mange reguleringsplaner inne til godkjenning. Blant annet er havna på Fredvang under opprusting, Nusfjord planlegger blant annet forbedret parkeringsløsning og det ses på muligheter for å legge skole, rådhus og helsetjenester under samme tak på Ramberg, noe som igjen vil frigjøre areal til andre ting.

– Vi må rett og slett få ut fingeren, sier ordføreren.

Han mener det viktigste for Flakstad kommune de neste årene er å få på plass og bruke kommuneplanen, en samfunns- og arealplan.

– I tillegg er nøkkelen til å lykkes at det bygges opp en forståelse av at Flakstad kommune er noe annet i morgen enn den er i dag, nikker Sørdal.

Et voksende næringsliv, mangel på boliger og et enormt trykk fra turister på et lite område er utfordrende, og krever mange hensyn. Og det er ikke alltid helt enkelt å vite hvilken rekkefølge ting skal gjøres i.

– Både regionalt og lokalt jobber vi med å legge til rette for turisme. Uansett så vet vi at befolkningstallet ikke kommer til å gå opp hvis det ikke er boliger tilgjengelig, sier han, og legger til at flere unge fraflyttere ønsker å komme tilbake.

Etter 10 år på Robek-lista har ikke kommunen hatt anledning til å ta opp lån eller inngå langsiktige leieavtaler. Den trenden har snudd og de to siste årene har kommunen gått med overskudd.

– Vi går ut av Robek-lista med hevet hode. I løpet av de siste årene har vi fjernet all gjeld og har for første gang på lenge penger på bok. Det gjør også at vi er i en helt annen situasjon enn før.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet