Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Den store turiststrømmen

Annonse fra Flakstad Utvikling

De kommer i strie strømmer fra hele verden. Turistene flokker til Lofoten for å oppleve stupbratte fjell, fine strender, historiske steder, havet og fiske.

Hvert eneste år opplever turistnæringen at antallet besøkende stiger høyere, samtidig som turistsesongen strekker seg over større deler av året.

Turistboomen har gitt muligheter for private aktører i et marked som tidligere var mer begrenset. Nå er de besøkende ikke bare ute etter å se naturen, men også å opplevelser og action i naturen. Og med de stolte fiskeritradisjonene i Lofoten er det ikke mye som kan måle seg med en tur på Lofothavet. Dette har gitt fiskerne flere strenger å spille på.

– Jeg opplevde at mange turister ville være med ut på havet, så det var vel egentlig derfor jeg startet opp med fisketurisme, forteller Rolf-Helge Eriksen, som har brakt turister ut på havet siden 2013. Da fikk han støtte av Flakstad Utvikling for å sette opp og utviklet et tilbud til turistene. Et tilbud som har blitt bedre og mer etterspurt for hvert år.

– Det første året var det ikke så mange turer, men så har det tatt helt av. Det er klart at drar de opp en fisk som de kan tilberede på ei rorbu er det jo en kjempeopplevelse å ta med seg hjem.

Sammen med sønnen Morten Eriksen har de bygd opp et godt tilbud til turister som vil kjenne litt på bølgene og dra i land litt fisk. Men det er ikke bare for å få fisk at turistene trekker mot havet.

– Noen er med bare for å få sett Lofoten fra en annen vinkel. Mange har med kamera og er ute etter spektakulære bilder. I tillegg blir jeg som en guide, for de fleste ønsker historier om steder, lofotfisket osv., sier Rolf-Helge som er klar til å ta imot nye gjester på båten Simar.

Jim-Inge Pedersen har fisket med turister i flere sesonger. (Foto: Rolf Zimmermann)

Et likt tilbud har Jim-Inge Pedersen på Fredvang bygd opp. Og som Rolf-Helge opplever han at interessen er stor.

– Henvendelsene starter å komme på vinteren, men da er det så travelt med lofotfisket. Men det er helt klart på sommeren trykket er størst. Å drive med fisketurisme er noe helt annet, men jeg har stort sett bare gode opplevelser med det, forteller Jim-Inge på MK Børfjell.

Selv om mange av dem som vil ut på havet er nordmenn, er det en god blanding av folk fra hele verden som vil ut på havet.

– Det er interessant å prate med dem. De vil vite ting hos meg om Lofoten og fisking, men de har også ting å fortelle. Og så får jeg frisket opp engelsken min, det er noen år siden jeg gikk på skolen, humrer han.

Vil hjelpe til med booking

På Napp holder Hjørdis Olsen på å utvikle et tilbud for fiskere som vil ta med seg turister ut på havet. Og om alt går som planlagt kan hun starte opp allerede i sommer.

– Tanken er at jeg skal koordinere eller være en bookingansvarlig for folk som driver med turistfiske, boligutleie eller andre opplevelser, forklarer Hjørdis, og utdyper:

– Som en mini-bookingsentral som folk kan ringe, slik at jeg kan sette opp avtaler med dem som driver med det.

Grunnen til at hun vil satse på dette er for å lette trykket fra dem som driver med slike opplevelser. Målet er at samarbeidet gjør at de kun trenger å konsentrere seg om å levere produktet.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet