Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi har det du trenger til 17. mai

Annonse fra Match Svolvær

Siri, Christin og Vilja tok med seg Steinar og Espen for å vise frem årets vår- og sommerkolleksjon.

Match Svolvær

Ordinær åpningstid: kl. 10-19 (18)

Tlf 76 07 90 01

Følg oss på Facebook

Nå er alle nyhetene på plass i butikken. På Match i Svolvær er de klare til å fylle garderoben din med nye favoritter. 

Våren er preget av friske farger, elegante snitt og en sporty attitude. Vi varter opp med klassiske og tidløse plagg blandet med flotte farger og mønstre, for alle anledninger.

- Vi har klær som passer til 17. mai, konfimasjon og bryllup, og selvfølgelig til hverdags. Det er trendy, tidsriktig og litt edgy plagg til en hyggelig pris, forteller Match-innehaver Siri Sollied.

Herreklær fra venstre: Steinar i Mario Conti chinos (899,-) | bomberjakke (1299,-) | linskjorte (799,-) | Espen i Mario Conti blazer (1999,-) | skjorte (699,-) | Jean Paul chinos (999,-)
Sommerlige kjoler fra: Siri i Donna-kjole (1299,-) | Christin i Marie Phillipe-kjole (1499,-) | Vilja i Donna-kjole (999,-)
Klar for 17. mai: Siri i Jean Paul fra topp til tå. Kjole (999,-) | sko (599,-) | tørkle (299,-)
Skål! Christin i Va Vite-kjole (699,-) | hårbøyle (299,-) | Siri med Donna-skinnjakke (2499,-) | hårbøyle (299,-)
Espen og Steinar viser frem skjortene fra det første bildet.
Christin i Jean Paul-topp (599,-) og skjørt (999,-)
Hei der: Steinar med Jean Paul-skjorte (699,-) | hoodie (999,-) | shorts (799,-) | sko (599,-)
Vilja i klær fra Jean Paul | bluse (899,-) | genser (999,-) | jeans-skjørt (899,-) | sko (499,-) | Marie Phillipe-stråveske (599,-)
Christin og Espen er klare til nasjonaldagen.
Siri i Donna-kjole (1299,-)
Espen i Jean Paul fra topp til tå | pique (799,-) | genser (899,-) | shorts (799,-) | sko (599,-) | Siri har på seg en trench coat fra Va Vite (1499,-)
Klare for sommer!
Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet