Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Det er en utrolig lettkjørt bil

Etter at Nissan Leaf kom på markedet har salgstallene skutt i været, også i Lofoten er bilen populær. Ekteparet Reidar og Gunn Sandnes på Leknes er blant dem som har blitt begeistret for den nye elbilen.

– Vi er så fornøyd med bilen vi har kjøpt. Den er utrolig lettkjørt, rekkevidden er akseptabel og vi kjører blant annet tur-retur Svolvær på bare litt over halv «tank», sier Sandnes.

Modellen Sandnes nå kjører rundt i kom i vinter, og er andregenerasjons Nissan Leaf. Med et batteri på  40 kWt kan den, basert på New European Driving Cycle, kjøre opp til 378 kilometer per fulle ladding. Det tar 40 minutter å lade fra null til 80 prosent med en hurtiglader. I tillegg er bilen fullpakket av ny teknologi for å gjøre kjøreopplevelsen mest mulig behagelig og trygg.

Vesterålen Bil

Åpningstider:

Mandag til onsdag, og fredag 08.00-16.00

Torsdag har salgsavdeling langåpent til 19.00

Lørdag har salgsavdeling åpent 10.00-14.00

Vesterålsgata 41

8400 Sortland

Tlf: 76 11 07 00

– Bilen bremser av seg selv om jeg nå skulle være uheldig å komme for nær en fotgjenger eller lignende. I tillegg så gir den beskjed om hvordan jeg ligger på veien, om jeg kommer for nær midtlinjen eller kantlinjen, berømmer han.

Økonomisk

– En ting jeg har merket godt med den nye Nissan Leaf er at den er mer stabil på veien enn den forrige bilen vi hadde. Om det er litt ujevn veibane så holder den seg godt og er utrolig behagelig å kjøre. 

I tillegg til å være en mer miljøvennlig bil er det også et økonomisk valg av kjøretøy.

– Nå bruker vi 1 kr og 50 øre per mil vi kjører i drivstoff. Det er ikke moms eller avgifter og så er det ikke noe stor bensin eller dieselmotor som krever storservice. Så vedlikehold er også mye rimeligere, skryter Sandnes.

Til tjeneste: Cecilie Berg, Christopher Antonsen og Hallgeir Stavøy på Vesterålen Bil er klare til å gi deg alt du trenger å vite om nye Nissan Leaf.

Derfor er Nissan Leaf populær

– Det er flere grunner til hvorfor den er blitt så populær, og den ene grunnen er den lange rekkevidden,

forteller salgssjef i Vesterålen Bil, Hallgeir Stavøy.

Videre forteller Stavøy at det begynner å bli bra utbygd med ladestasjoner, og at det fortsetter.

– Man kan fint dra på ferie med elbil både sydover og nordover, sier han.

Godt rykte

En annen grunn til Nissan Leaf sin popularitet er det gode ryktet bilen har.

– Det har vært veldig lite problemer med den, det er rett og slett en problemfri bil, sier Stavøy.

Han forteller at det er stor spredning i hvem som kjører bilen, også i alder. Mange bruker bilen som hovedbil, og flere som i utgangspunktet hadde tenkt å bruke den som bil nummer to, har

fortalt at det har blitt hovedbilen. 

– Den er god å kjøre, støysvak, har kjapp akselerasjon og sterk motor. Det er en bil man rett og slett blir glad i, sier Stavøy.

Nye Nissan Leaf er romslig og behagelig å kjøre.

Norges mest solgte elbil

En av fordelene med Nissan Leaf er at den er bygd som elbil fra bunn, og ikke konvertert til å bli det. Nissan har jobbet med elbiler siden 1948 og er pionérer på området. Den forrige Nissan Leaf- modellen er Norges og verdens mest solgte elbil. 

Den nye modellen har også blitt svært populær, mye på grunn av den gunstige prisen og det nye flotte designet. Den har blant annet alle de siste og mest moderne sikkerhetssystemene, og har fått fem av fem stjerner i Euro NCAP sin nye og strenge kollisjonstest.

– Bilen kan bestilles med selvkjørende funksjoner og automatisk lukeparkering, sier Stavøy.

Vesterålen Bil har hele tiden ordrer på nye Nissan Leaf på gang, så om du er interessert i å prøvekjøre så er det bare å ta turen innom, så kanskje du også blir elbil- eier.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet