Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Thomas og Lasse vant jobb og 10.000 kroner

Annonse fra Bil i Nord

- Jeg er veldig takknemlig og glad for å få denne muligheten, sier en av de unge vinnerne.

ARVET INTERESSEN: Thomas Johansen (17) tror han har arvet bilinteressen sin fra faren. Nå blir han lærling hos Bil i Nord i Tromsø. Her med PST-coach i Tromsø Steffen Jakobsen.

- Jeg må si at jeg ble veldig glad da jeg fikk beskjeden om at jeg hadde vunnet, forteller Johansen.

- Det var utrolig artig, og jeg tenker jo fram i tid - at jeg nå er sikret jobb!

Pappa er forbildet

Johansen er veldig interessert i bil, og tror det er faren som har "smittet" han med bildillen.

- Pappa kan mye om bil, og har det som en stor interesse. Han har vært et forbilde for meg der, sier Johansen.

Bil i Nord har avdelinger i Tromsø, Finnsnes, Harstad, Sortland, Svolvær, Leknes, Bodø, Mo i Rana og Mosjøen.

Ønsker du å jobbe i Nord-Norges største bilkonsern? Bil i Nord har for tiden flere ledige stillinger.

Takknemlig

Også Lasse Moe Neeraas ble glad da han fikk den gode nyheten.

ELSKER Å MEKKE: Lasse Moe Neeraas (15) elsker å mekke og skru, og det skal han få gjøre masse av når han nå blir lærling hos Bil i Nord i Mo i Rana. Her med Roger Storrødvann som er avdelingsleder for Bil i Nord i Mo i Rana

- Jeg er veldig takknemlig og glad for å få denne muligheten. Jeg søkte fordi jeg er veldig glad i å skru og mekke - det er noe jeg alltid har syntes har vært artig, sier han.

Han har visst lenge at han vil jobbe i bilbransjen - og Bil i Nord passer han helt utmerket:

- Jeg er jo veldig glad i Volvo, sier han.

Gleder seg

Begge guttene gleder seg til å gå i gang med læretiden.

- Jeg gleder meg veldig! Det er så godt miljø der borte, og jeg koser meg veldig hos Bil i Nord, sier Thomas Johansen, som har hatt ettermiddagsjobb på dekkhotellet på Bil i Nord.

Les også: Anders (26) er mekkehekta - både på jobb og privat

Engasjement

Ettermarkedssjef i Bil i Nord, Morten Skouge, forteller at de totalt fikk 13 søknader.

FORNØYD: Ettermarkedssjef i Bil i Nord, Morten Skouge, er svært fornøyd med de to engasjerte guttene som snart begynner som lærlinger i Bil i Nord.

- Vi så på hva søkerne hadde skrevet, og ønsket å se engasjement i søknadene, sier Skouge.

Det mente han de fant i Thomas Johansen og Lasse Moe Neeraas sine søknader.

- Thomas har vært utplassert hos oss. Han er ekstremt flink og stiller opp. Jeg er ikke i tvil om at han har rett holdning, sier Skouge.

- Inntrykket mitt av Lasse, som de også bekrefter i Mo i Rana, er det samme. Han er engasjert og en "ja-person". Dette er gutter som har lyst til å jobbe!

- Ingen begrensninger

Skouge understreker at guttene nå er sikret jobb, og at de dermed allerede har fått innpass i bransjen.

- Så staker de ut veien sin videre derfra. Det er ingen begrensninger for hvor langt de kan nå, sier han.

Bil i Nord har Nord-Norges største utvalg av bruktbil. Klikk her for å se om du finner en du liker.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet