Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Skal du på campingferie? Dette må du huske på!

Skal du ut på veien med campingvogna i sommer må du kjenne til regelverket. Det er nemlig ikke bare å hekte på vogna, og kjøre.

- Man kan hekte campingvogn på de fleste biler, utenom noen elbiler, forteller salgssjef for brukte biler hos Bil i Nord, Brynjar Yttregaard.

- Men det er forskjell på tillatt slepevekt fra bil til bil, fortsetter han.

CAMPINGKLAR: Før du begir deg ut på tur med campingvogn er det viktig at du sjekker hvor mye du har lov til å trekke bak bilen.

Det som avgjør hvor mye du har lov til å trekke er førerkortklassen, samt tillatt hengervekt og tillatt vogntogvekt på bilen. Før du begir deg ut på veien er det viktig at du sjekker hva du egentlig har lov til å dra etter bilen.

Den informasjonen finner du detaljert på Statens vegvesen sine hjemmesider.

Regelverket

Enkelt fortalt sier reglene som følger:

- Hovedregelen er at du må avlegge egen tilhengerprøve for å få trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kilo, men denne begrensningen gjelder ikke for førerkortklasse B dersom du dekkes av den såkalte «campingvogn-regelen».

- «Campingvogn-regelen» for førerkortklasse B sier at man kan trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kilo dersom summen av tilhengerens tillatte totalvekt og bilens tillatte totalvekt er høyst 3500 kilo. Tillatt totalvekt finner du i vognkortet til bilen og tilhengeren.

- Har du førerkortklasse B96 (du kan få påført kode 96 til førerkortklassen etter minst syv timer obligatorisk opplæring), kan du trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kilo dersom summen av tilhengerens tillatte totalvekt og bilens tillatte totalvekt er i området 3501 kilo – 4250 kilo.

- Dersom du tok førerkortklasse BE for første gang før 19. januar 2013 trenger du ikke å beregne tilhengerens tillatte totalvekt. Da holder det å sjekke bilens tekniske begrensinger for tillatt hengervekt, samt tillatt vogntogvekt. Sistnevnte er den maksimale vekten på bil + tilhenger.

- Tok du derimot førerkortklasse BE etter 19. januar 2013 får ikke tilhengerens tillatte totalvekt overskride 3500 kilo. Dersom tilhengeren overskrider 3500 kilo må du ha førerkortklasse C1E.

- Obs obs 1! Selv om du ut fra førerkortklassen din har lov til å trekke en tilhenger over 750 kilo, må du alltid sjekke hva som er tillatt hengervekt på bilen din. Det står i vognkortet. Dette er en grense som er satt av bilfabrikanten, og det er viktig at den ikke overskrides. Du får heller ikke overskride bilens tillatte vogntogvekt – altså summen av bilens og tilhengerens totalvekt.

- Obs obs 2! Tilhengere med tillatt totalvekt over 750 kilo skal være utstyrt med brems! Det finnes egne regler for tillatt hengervekt uten brems.

FERIE: Sommer er ei flott tid for campingferie. Brynjar Yttregaard hos Bil i Nord minner deg på alt du må sjekke før du begir deg av gårde.

Tilhengerkalkulatoren

- En grei måte å sjekke dette på er å gå inn på vegvesenets Tilhengerkalkulator. Der kan du legge inn bilens registreringsnummer, førerkortklassen din og tilhengerens registreringsnummer, sier Yttregaard.

Videre minner Yttregaard på at det er kjempeviktig å laste korrekt – både bil og vogn.

VIKTIG: Riktig kuletrykk er viktig både for miljø og sikkerhet, sier Yttregaard.

- Du skal ha rett kuletrykk og rett lufttrykk i hjulene. Det er viktig både for miljø og sikkerhet – det er ikke bare «tut og kjør», sier han.

Ferieklar bil

- Dessuten kan det være lurt å ta en service på bilen så du vet at den er ferieklar, råder han videre.

Før ferien kan det nemlig lønne seg å kontrollere at lysene fungerer, at du har riktig lufttrykk og mønsterdybde på dekkene, og om det er noe skjevslitasje. I tillegg bør man peile oljen, fylle på med spylevæske og sjekke om vindusviskerne bør byttes.

Les mer om hva du burde sjekke før du begir deg ut på langtur her!

Ny bil?

I tillegg må man huske på utvendige speil slik at man ser hva som foregår bak vogna.

SPEIL: Når man kjører med campingvogn er det viktig å huske på utvendige speil slik at man ser hva som foregår bak vogna.

- Dersom man skal bruke bilen mye til turer med campingvogn kan det være lurt å tenke på hvilken størrelse det er på drivstofftanken. Det varierer selvfølgelig mye, men på de fleste biler vil man få et økt drivstofforbruk når man kjører med campingvogn, sier Yttregaard.

Men vurderer man å kjøpe en ny bil før campingsesongen vil Yttregaard allikevel anbefale å i første rekke tenke på hvordan man bruker bilen resten av året.

- Skal du kjøpe ny bil vil vi gjøre en behovsanalyse, der vi ser på hva du skal bruke bilen til alle de ukene i året der du ikke er på campingferie, slik at vi finner det beste alternativet.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet