Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nærmer seg 2000 solgte billetter

Annonse fra Lofoten Pianofestival

Lofoten Pianofestival er rett rundt hjørnet og da er det mulig å få med seg musikk i verdensklasse fra festivalen åpnes i Lofoten Kulturhus 9. juli.

Leif Ove Andsnes er igjen på plass i Lofoten.

For første gang har festivalen plassbilletter på alle arrangement. På denne måten unngås konkurranse ved inngangsdøren og håpet er at publikum på denne måten skal få en enda bedre opplevelse.

– På billettsalget ser vi at de beste plassene går først. Vi anbefaler derfor alle som har tenkt seg på konsert å være tidlig ute. I år har vi også hatt en økt satsing på sosiale medier som har båret frukter, sier en fornøyd Christian Winther Farstad.

Kulturministeren åpner

I likhet med tidligere år er det noen konserter som utmerker seg som mer populære enn andre. Åpningskonserten i Lofoten Kulturhus 9. juli er så langt den konserten det er solgt flest billetter til, etterfulgt av finalekonserten i Busknes kirke.

– Vi kan med stolthet meddele at kulturminister Trine Skei Grande åpner festivalen i Lofoten Kulturhus, avslører daglig leder Knut Kirkesæther, og minner så om en av de fineste konsertopplevelsene i festivaluka: 

– Som vi har sett tidligere er frokostkonserten i Henningsvær populær. Siden det er en intimkonsert er det færre plasser enn i de største lokalene, og vi regner med at den også i år kommer til å bli fullsatt.

Frokostkonserten vil i år holdes i Trevarefabrikken og dermed bli en del større enn tidligere.

Knut Kirkesæther gleder seg til festival.

Anbefalte konserter

Foruten de mest solgte konsertene er det fortsatt gode plasser igjen på flere av sviskekonsertene. På godt svensk kalles det bare örongodis, og det blir det definitivt i både Henningsvær Kirke og Stamsund Kirke henholdsvis onsdag 11. juli og lørdag 14. juli.

– For de som er særlig interessert i Leif Ove Andsnes anbefales konserten i Stamsund Kirke lørdag 14. juli. Her fremfører han utdrag fra sin siste innspilling med komposisjoner for piano av Jean Sibelius. Konserten i Henningsvær Kirke onsdag 11. juli vil særlig preges av våre pianister, hvor hele fem artister vil være på scenen samtidig. I tillegg har vi i år med oss Oslo Camerata (strykeorkester under ledelse av Arvid Engegård) som gjør at flere pianokonserter vil bli fremført, anbefaler Kirkesæther.

Kunstnerisk leder Bertrand Chamayou.

Store artister

Kunsterisk leder Bertrand Chamayou er definitivt blant Frankrikes mest fremtredende musikere om dagen. Med sitt pianospill har han gjort seg bemerket internasjonalt. 

– Takket være han har vi klart å få til et variert program med et internasjonalt topplag av pianister. I tillegg til vår egen Leif Ove Andsnes er vi særlig stolte av vinneren av Chopin-konkurransen 2010, russiske Yulianna Avdeeva, sier en svært fornøyd Kirkesæther.

Avdeeva skal blant annet spille Chopin, og er å høre på flere av konsertene gjennom festivalen.

Som kjent samarbeider Lofoten Pianofestival med den internasjonale Griegkonkurransen i Bergen. Som en del av samarbeidet får vinneren av konkurransen delta under festivalen. Konkurransen gjennomføres neste gang i september, 2018.

– Det er derfor en glede at vi har med vinneren fra 2016, sørkoreanske Ah Ruem Ahn, avslutter han.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet