Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Klar for skolestart

Med under ei uke til skolestart er det mange spente elever som gjør de siste forberedelsene. Rødsand Libris i Svolvær og på Leknes feirer med kake og brus på lørdag 18.

Et nytt skoleår nærmer seg med stormskritt og på Rødsand Libris merker de allerede trykket av spente skoleunger som gjør de siste forberedelsene.

– Vi merker at det nærmer seg skolestart nå. Det er allerede mange som har vært innom for å gjøre de siste forberedelsene, forteller Norun Solheim hos Rødsand Libris i Svolvær.


På Rødsand Libris finner du alt til skolestart.

Hva som er populært varierer, men det helt klart at ungene liker det samme. Rosa blant jentene og fotball blant guttene går sjelden av moten. Men det er ingen tvil om at ungene har klare preferanser på både sekk, matboks og penal.

– Og de skal helst matche hele veien, ler Monica Olsen på Rødsand Libris på Leknes.

– Vi har også et stort utvalg av skrivesaker. Selv om vi er inne i den digitale tidsalder så går det fortsatt mye papir, skrivebøker og penner, forteller Monica.

Milepæl

Når ungene kommer inn i butikken er det enkelt å se hvem som skal begynne på skolen. De formelig strutter av begeistring og spenning.

– Vi merker godt at det er mange spente fjes som kommer inn i butikken hos oss, smiler Monica.

– De fleste har jo gledet seg lenge. Å starte på skolen er stort både for barna og foreldrene, det er jo en stor milepæl i livet. Ekstra artig er det når ungene kommer inn og forteller at "nei, jeg skal ikke i barnehagen noe mer, for nå begynner jeg på skolen". Da lyser det opp i øynene og fjeset av ren stolthet, ler Norun hjertelig.

For å gjøre litt ekstra ut av det, markeres skolestart på Rødsand Libris i Svolvær og på Leknes med kake og brus på huset. I tillegg til masse gode tilbud.

Monica har alt du trenger til skolestart.

Sekken er viktig

Toppen av kransekaka er skolesekken. Den brukes hver eneste dag og er liksom det store symbolet på at man går på skolen. Derfor er det kjempeviktig at man har en sekk som er riktig innstilt.

– De sekkene vi har fra Beckman kan justeres sånn at de passer helt perfekt til hver enkelt skoleelev, som jo har forskjellige rygger og høyder. Vi hjelper mer enn gjerne til med å tilrettelegge slik at sekken passer.  Det er veldig viktig med riktig sekk og størrelse, forklarer Norun, som sammen med Monica har god kompetanse på feltet.

Hvis sekken ikke er riktig justert går det nemlig ut over ryggen til barnet som er i vekst. 

– Nettopp derfor har vi lagt mye fokus i tilpassingen, opplyser Norun.

– Her kan vi skolesekker og har et kvalitetsmerke som vi selger. Det er veldig godt å kunne stole sånn på et produkt som det vi gjør, sier Monica.

Nytt merke

Som eneste i Lofoten har Rødsand Libris fått til en avtale med det britiske merket Paperchase.

– Det er et trendmerke fra Storbritannia som har stilige produkter til skole, hjem og kontor. Vi har til og med fått kommentarer som "Jøss, finner vi Paperchase her" fra de som er klare over hvor stort merket er. Varene vi har tatt inn fra dem har foreløpig slått an og har blitt godt mottatt, skryter Monica.

I Svolvær har det den siste tiden blitt innført parkeringsavgift, men utenfor lokalene til Rødsand, ved hovedinngangen er det 16 parkeringsplasser uten avgift.

Gratis parkering

Ved hovedinngangen til Rødsand Libris og Kontorspar i Svolvær har de ei stor, gratis, kundeparkering.

– Utenfor her har vi 16 parkeringsplasser som er rett ved hovedinngangen. På den måten har vi lagt til rette for at kundene skal ha kortest mulig vei fra bil til butikk, opplyser Norun. 

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet