Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Spent på de nye naboene

Annonse fra Botek AS

I Holsøyveien rett ved Fygle skole er arbeidet med å føre opp tre tomannsboliger i full gang.

– Boligene er lagt opp slik at alle får garasje, litt plen og hage. I tillegg skal det settes opp en felles lekeplass, forklarer prosjektleder Johnny Solgren i Botek AS, som setter opp leilighetene.

Frontene på husene skal være vendt mot Leknes, med inngang på baksiden av huset. Totalt blir det tre bygg med to 4-roms leiligheter over to plan i hvert hus.

– Området er perfekt til å sette opp hus, og det er sentralt, samtidig som det er litt ut av byområdet. Vi setter opp moderne og fine hus med gode løsninger. Jeg har tro på at dette vil være med på å lage et fint miljø i nabolaget, sier Solgren.

Her jobbes det for å få på plass seks nye leiligheter. Fygle skole (i bakgrunnen) er bare et steinkast unna.

Gleder seg til nye naboer

Rett over veien fra Botek AS' prosjekt bor det noen som gleder seg til at nabolaget blir utvidet. Her bor Jeanette Magnussen og Esben Selsøvold, Kurt og Theresa Naurstad, de to familiene har to barn hver og er spente på hvem som flytter inn over veien. 

– Vi håper jo at det er noen barnefamilier som vil flytte hit slik at ungene får flere lekekamerater, sier Kurt, til stor enighet rundt bordet.

Her settes det to av boligene opp. Veien til husene går da til venstre.

Det som gjør området så unikt er den sentrale plasseringen, samtidig som det er landlig. Man har skole og barnehage et lite steinkast unna. I løpet av minutter kan man sykle til Leknes sentrum uten å være på hovedveien og dermed nå alle butikkene i området på kort tid.

– Fygle skole er ikke så stor, men vi er veldig fornøyd med kvaliteten på den, forteller Jeanette, om skolen som har 1. til 7. trinn med ca. 20 elever i hver klasse.

– Fra 2. etasjen i huset ser vi rett bort i skolegården, så man har god oversikt. Der er det nytt huskestativ, sandkasse og klatrevegg, skyter Esben inn.

De nærmeste naboene er spente på hvem som flytter til Holsøyveien.

Flott område

Det er ingen tvil om at de to familiene trives godt her i Holsøyveien. Utsikten rett over til Leknes og idylliske omgivelser.

– Herfra har vi også kort vei ut til Holsøy og ei fin strand, sier Theresa.

– Nabolaget vårt er stille og rolig, sentralt, men likevel på landet. Det er for eksempel bare åtte minutter til sykehuset, smiler Jeanette og fortsetter:

– Rett og slett en liten idyll. Stille, men nært skole og barnehage med lekeplass og kunstgressbane som ble laget av restene fra Leknes Stadion.

Ettersom det ligger litt bortenfor hovedveien er det ikke mye trafikk forbi husene, noe som gjør at det ikke er mye støy fra bilene.

– Og de som flytter hit vil utvilsomt få veldig gode naboer, proklamerer Kurt med glimt i øyet.

Slik skal boligene se ut når de er klare.
Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet