Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Søker ny journalist på Leknes

Hvorfor jobbe i Lofotposten?

Annonse fra Lofotposten

Lofotens største lokalavis har vind i seilene og er på jakt etter en ny journalist som vil være med på reisen.

I ei vanskelig tid for mediebransjen har Lofotposten hatt en veldig positiv vekst. Dette vises ved opplagsøkning flere år på rad og svært gode markedsresultater.

- Grunnen til det er rett og slett at vi har flinke folk ansatt hos oss, skryter digitalredaktør Ingvil Valberg.

Lofotposten er den største og eldste lokalavisen i Lofoten. Avisen dekker kommunene Vågan, Vestvågøy, Flakstad og Moskenes. Vi har to kontorer, hovedkontor i Svolvær og lokalkontor på Leknes. Totalt er det 17 ansatte.

I Lofotposten tenker vi nytt og er villig til å prøve nye ting for å henge med i tiden. Blant annet med offensiv digital satsing og høyt tempo på nettavisen. 

I tillegg satses det friskt på streaming av forskjellige arrangementer. Nylig ansatte vi en ny journalist med fokus på å sende direkte video.

- Her hos oss er det mange forskjellige oppgaver. Alt fra å besøke en barnehage til å dekke tunge politiske møter, forteller Valberg.

Kai Nikolaisen, Marit Sirnes og Magnar Johansen trives på Leknes.

På Leknes, byen midt i Lofoten, har Lofotposten lokalkontor. Her er det for tiden to journalister og en medierådgiver. Rutinerte Magnar Johansen og Kai Nikolaisen holder tritt med nyhetene, mens Marit Sirnes har kontroll på annonsering i midt- og vest-Lofoten.

Hva er det beste med å jobbe på Leknes?

– Det er travelt, og meget interessant. Herfra dekker vi opp mot fem kommuner, tre av dem dekkes daglig, sier Johansen, som har jobbet i avisen siden 1993 og har full kontroll på regionen.

– Og så er vi midt i et område hvor det skjer utrolig mye.

Kai Nikolaisen er en av journalistene på Leknes og er ute etter en ny kollega.

Han får støtte av sin gode kollega på nabokontoret.

– Det er djævelsk artig. Vi jobber i et spennende område med store sesongvariasjoner på hva som skjer, sier Nikolaisen.

Hovedområdet hans på vinterstid er dekningen av fiske og på sommeren er det et yrende turistliv i Lofoten.

– Her i området er det mye positivitet og optimisme. Rett og slett er det mye som skjer, og det skjer fort. Dekningsområdet er stort og på Leknes må vi kanskje være litt ekstra raske, fordi det er to konkurrenter som kjemper om de samme sakene, utdyper han fornøyd.

Nikolaisen er kjent for å nærmest være raskere enn nødetatene ved utrykning. For Lofotposten er det viktig å være kanalen innbyggerne skal finne informasjon på, når noe skjer.

– Jeg er ikke i tvil om at jeg har den beste jobben jeg kan ha, fastslår Nikolaisen.

Søk på stillingen:

For mer informasjon om stillingen, kontakt:

Sjefredaktør/adm.dir - Marianne Steffensen Kielland

tlf: 91815238

e-post: msk@lofotposten.no

Digitalredaktør - Ingvil Valberg

tlf: 91330023

e-post: iv@lofotposten.no

Se stillingsutlysningen her

Søknad sendes på e-post til msk@lofotposten.no

Søknadsfrist: 20. september

5 kjappe om Lofoten og Lofotposten

Digitalredaktør Ingvil Valberg er fra Vestvågøy, men bor i Svolvær. Hun har jobbet i begge byene i Lofoten, dette svarer hun på fem spørsmål om jobben.

1. Hva er det beste med å jobbe i Lofotposten?

– Det første som faller meg inn er at vi har det artig på jobb. Vi setter trivsel på jobb utrolig høyt, og det er mye man får gjort når vi holder humøret oppe og drar i samme retning.

2. Hva er det beste med å bo og jobbe på Leknes?

– Leknes ligger midt i smørøyet av alt det gode Lofoten har å by på. Fra vakker natur og friluftsaktiviteter, til nytt kultursenter og en sterk handelsstand. Og så har man stort sett resten av Lofoten innenfor en time kjøring.

3. Hva er det beste med innbyggerne?

– Folk her er lette å komme i kontakt med. I tillegg er folk på Vestvågøya veldig engasjerte. Vi så for eksempel da de mobiliserte og fikk VG-lista til Leknes. Det er kanskje ikke verdens største sak, men et slikt stunt og engasjement som ble skapt, og at man lykkes med å nå målet, er et fint bilde på hvordan folk er her.

4. Hva kreves for å jobbe i Lofotposten?

– Vi er en lokalavis som jobber for lokalmiljøet. Som journalist i Lofotposten er man veldig selvstendig i arbeidshverdagen, men samtidig kreves det et høyt tempo for å holde tritt.

5. Hvilke fordeler har vi av å være en del av Amedia?

– Det gjør oss til en del av et fellesskap med 64 andre aviser, med mange kompetente folk som tjener på hverandre. Fra konsern gjøres det også en veldig bra jobb. Blant annet har de blitt veldig flinke til å knuse tall for oss, slik at vi kan lage en redaksjonell pakke som leserne faktisk vil ha. De drifter tunge systemer som lar oss drive på med streaming og video. Sentralt er det mange kunnskapsrike folk som vi kan bruke om vi trenger hjelp til noe lokalt. Et samarbeid som er gull verdt.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet