Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Klart for jubileumsshow

Annonse fra Thon Hotel Lofoten

For tiende år på rad inviterer Thon Hotel Lofoten til et julebord litt utenom det vanlige.

Kontakt

Vil du booke plass på julebordshowet eller få mer info?

I ti år har Thon Hotel Lofoten samarbeidet med det lokale kulturlivet. Her får du en følelse av at showet blir servert sammen med maten, i samarbeid med kokker, kjøkkensjef, direktør og servitører som alle er på scenen i løpet av kvelden.

– I år feirer julebordshowene på hotellet 10-års jubileum og vi vil i løpet av denne sesongen passere 30 000 gjester totalt. Det er et eventyr - vi gleder oss til jul hele året, smiler hotelldirektør Erik Taraldsen.

Show, middag og nattklubb under samme tak

– Vi er veldig stolte av julebordshowet vårt og spesielt på satsingen lokal mat og samarbeidet med det lokale kulturlivet, sier Taraldsen stolt.

Hotelldirektør, Erik Taraldsen, gleder seg til årets jubileumsshow. (Foto: Karianne Steen)

Under julebordshowet tilbys en av Norges mest rikholdige buffet, både når det gjelder egenproduserte lakseretter, skalldyr, lokale oster, kjøttpålegg fra eget kjøkken og fugl. 

– Den tradisjonelle julematen er selvfølgelig også på plass, og dessertbuffeten med sjokoladefontenen i midten er nesten alene verdt et besøk, sier service- og kvalitetskoordinator Kari B. Andreassen.

På scenen er det klart for et forrykende show til begeistring for gjestene. (Foto: Bilde nr. 2 og 3 - Karianne Steen)

Det er Humorkameratene med Harald Johnsen, Bjørn Nilsen, John Inge Johansen og Stein Alsos som også i år sørger for at lattermusklene får trimmet seg.

– De er i full gang med å skrive nye numre, og vi vil også få et tilbakeblikk på noen av de aller største publikumsfavorittene fra de siste ti år. Vesterålens egen gullstrupe Lasse Uppman er med i år også, med sin lune sjarm og makeløse stemme kommer han til å trollbinde deg, forteller Andreassen.

I tillegg har vi gjesteartister fra de siste ti år som dukker opp og kaster glans over showene på ulike datoer:

· Vibeke Helen Romuld (17. nov),

· Christine Guldbrandsen (24. nov.)

· Johannes Winther Farstad (7, 8, 14 & 15. des)

· Marit Adeleide Andreassen (30. nov. og 1, 14 & 15. des)

Det hele backes opp av hotellets profesjonelle orkester, under kyndig ledelse av vår faste kapellmester gjennom ti år: Bent Windsrygg, han har med seg Geir Morfjord på perkusjon og Øystein Falch Alsos på gitar.

Etter julebordshow og middag fortsetter kvelden med DJ/live musikk og dans i foajeen. 

Maten som serveres er av høyeste klasse, og ikke minst er den annerkjente sjokoladefontenen på plass. (Foto: Bilde nr. 2 - Karianne Steen)
Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet