Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

På Låven sitter nissen

Annonse fra Hov Gård

Ett nytt og annerledes julebord med masse stemning i rusikke lokaler og god musikk ut over kvelden.

På Gimsøya finner vi en av de ferskeste aktørene innen matservering i Lofoten. Låven på Hov stod ferdig restaurert i mai 2018 og har blitt en koselig restaurant og gårdskafé.

Julebord på Låven

Vi skreddersyr en festaften i henhold til ditt ønske og budsjett. Ta kontakt for en hyggelig og uforpliktende samtale.

Kontakt oss på:

e-post: laven@hovgard.no, eller ring oss på

940 97 271 (Låven) eller 91769809 (Frode) 

Kjøkkenet på Låven, med kokk Bård Masdalen, har i løpet av kort tid opparbeidet seg et godt omdømme.

Låven har åpent hver dag og har plass til hundre gjester. Her serveres det lokal og kortreist mat, kaffe og hjemmelagde bakverk. Og hvvilket sted passer vel bedre enn å ha julebord på en låve?

– Vi starter rolig med «på låven sitter nissen…» stemning og rocker det opp ut over kvelden med Ove Schei, Moonshiners, Fat Raths og Gimsøys egne helter i Why not!, smiler innehaver Frode Hov.

Overnatting og underholdning

Lokalet er oprinnelig fra 50-tallet og det har tatt over et år å få restaurert ferdig. På nordsiden er det store vinduer med utsikt mot den hvite Hovstranda, midnattsol og nordlys. Innredningen består blant annet av bord laget av over hundre år gammel treverk og lamper av originale melkespann fra gården.

– Vi har ivaretatt det originale bygget som gir et autentisk preg, samtidig som isolasjonen står til moderne standard og holder gjestene våre varme gjennom alle årstider, forsikrer Frode.

Julebord er for både store og små. Her serverer leder på Låven Justyna Skowronek - Silje og Oliva Alvir.

Julebordet blir arrangert fire helger på rad, fra 23. november til 16. desember. Da er det julebord for bedrifter og venner på fredag og lørdag, mens det på søndager vil være klassiske familiejulebord med buffet.

– I forbindelse med julebordet tilbyr vi overnatting i rom med hotellstandard ved de helt nye Lodgene på Hov. Hver lodge har tre lydisolerte rom med eget bad og er nordvendt med vakker utsikt mot storhavet og eventuelt nordlys, forteller Forde entusiastisk.

Helger med julebord:

Fredag 23. nov - med musikk

Lørdag 24. nov - med musikk

Søndag 25. nov - julebuffet for hele familien

Fredag 30. nov - med musikk

Lørdag 1. des - med musikk

Søndag 2. des - julebuffet for hele familien

Fredag 7. des - med musikk

Lørdag 8. des - med musikk

Søndag 9. des - julebuffet for hele familien

Fredag 14. des - med musikk

Lørdag 15. des - med musikk

Søndag 16. des - julebuffet for hele familien

Lokalet har alt som skal til for god stemning, og store vinduer gir upåklagelig utsikt.
Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet