Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Et rent stykke Lofoten

Annonse fra L. Bergs sønner AS

Inni den lekre innpakningen finner vi de deiligste stykker med gryteklar tørrfisk.

Fra fisken kommer over kaia fra fiskeren, til den ligger ferdig i frysedisken i din lokale matforretning, skal den gjennom en 6 måneders lang kvalitetsprosses. Årelange teknikker og regler for produksjon, kombinert med møysommelig utvanning og pakking gir produktet som ligger i butikken.

– Gryteklar tørrfisk er rett og slett hådskjært håndverk på sitt beste, sier en strålende fornøyd daglig leder, Jonas Walsøe, i Berg Seafood.

Gryteklar tørrfisk har blitt svært godt mottatt i markedet.

– Det krever mye arbeidskraft og kunnskap, men det arbeidet tar vi med glede når responsen er så god som den er. Lokale arbeidsplasser er viktig, et slik produkt som dette skaper ringvirkninger.

Et unikt produkt

I århundrer, for ikke å si årtusener, har tørrfisken vært en ekstremt viktig del av det norske kystsamfunnet, ikke minst som eksportvare. Tørrfisken til L. Berg Sønner har blitt merket "protected geographical indication" av EU, ei merking som er høyt ansett i matverdenen.

– Det spesielle med gryteklar tørrfisk er at det produseres kun i begrenset volum, i en begrenset del av verden, nemlig Lofoten, poengterer Walsøe, og føyer til:

– Enda viktigere er renheten. Villfanget skrei som har hengt ute i lofotsk vintervær, deretter tilberedt i lofotvann. Ingen andre tilsetninger enn vann. Renheten til produktet er unikt!

Mange bruksområder - nydelig til jul

De fleste har et forhold til tørrfisk som snacks, men utvannet kan den gjøres til et herremåltid, tilberedt på mange forskjellige måter. Med denne gryteklare tørrfisken trenger man ikke gjøre noe av forarbeidet og kan hive seg i matlagingen umiddelbart.

Å tilberede tørrfisk har aldri vært enklere.

Tørrfisken kan tilberedes ovnsbakt, stekes, grilles eller som bolinhos. Rett og slett et svært anvendelig produkt.

– Det kan brukes som ren ovnsbakt filét, på pizza, i pasta, suppe eller bacalao. Egentlig er det kun fantasien din som setter begrensningene, forteller Waløse.

Tørrfisk til jul funker utmerket som en erstatter eller i tillegg til lutefisk.

– For dem som synes lutefisk er litt skummelt kan jeg anbefale å erstatte den med tørrfiskfilét. Da kan man benytte seg av akkurat det samme tilbehøret, poteter, bacon, ertestuing, gulrot og de forskjellige vriene folk har, anbefaler han.

Da får du en skikkelig god julerett, som metter godt, men som ikke gjør deg like tung i magen som ribba eller pinnekjøttet.

Fryst holder tørrfisken seg uten problemer i to år, men er den tint og ute av pakken bør den spises i løpet av 2-4 dager.


Jonas Walsøes middagstips - Ovnsbakt tørrfisk med gulrot og bacon

DETTE TRENGER DU:

Til 4 porsjoner

600 g gryteklar tørrfisk

0,5 stk sitron

1,5 ss smør

1 stk gulrot

100 g bacon

TILBEHØR

50 g kapers

50 g smør

1 ss kapers

gressløk, frisk

FRAMGANGSMÅTE

• Sett stekeovnen på 180 °C.

• Skjær tørrfisken i serveringsstykker og dryss med salt.

• Press saften av sitron over fisken og legg litt smør på hvert stykke.

• Legg stykkene på et stekebrett med bakepapir og stek i stekeovnen til fisken flaker seg, ca. 10 minutter.

• Skrell og skjær gulrot i biter, og kok den.

• Skjær baconet i terninger og stek det sprøtt i tørr stekepanne.

• Smelt smøret og bland med kapers og hakket gressløk.

Server tørrfisken med gulrot, bacon og smøret.

Flere oppskrifter finner du på www.torrfiskfralofoten.no/#oppskrifter

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet