Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Dampende julebord

Annonse fra Nyvågar Rorbuhotell

Hos Nyvågar Rorbuhotell i Kabelvåg gjøres det tradisjon tro klart for julebord. Og det med to tilbud som du ikke finner noe annet sted i Lofoten.

Kontakt

Ønsker du å booke julebord, stamp, besøke Akevittloftet eller holde av plass til familiejulebord?

Når julebordsesongen nærmer seg med stormskritt gjøres det mange forberedelser på Nyvågar for å gi gjestene det som trengs av julestemning. 

– Tradisjonen vår her er å lage alt fra bunnen av, både når det gjelder mat og julepynt. Man skal kunne kjenne igjen Nyvågar, smiler hotellsjef Lisa Blom.

I det store gule bryggehotellet er det de to helgene i uke 49 og 50 som er de store julebordshelgene.

– Familiejulebordene våre kommer til å være akkurat slik de har vært tidligere. Med masse mat, god stemning og en fin anledning for familier å komme for å spise. Dette er så populært at man må gi beskjed i forkant om man vil komme, opplyser Blom.

For øvrig kan grupper bestille juleoppvartning når som helst i julebordsmånedene.

Nyvågar Rorbuhotell i Kabelvåg.

Ta deg et deilig bad

Utenom selve maten har Nyvågar Rorbuhotell to hovedattraksjoner som ingen andre kan skilte med.

– Med Lofotspa har vi noe unikt å tilby. Her har vi badestamp under åpen himmel, varm badstue og isbading. Et bad i havet er nærmest obligatorisk om man er i badsetampen, ler Lisa hjertelig.

(teksten fortsetter under bildet)

Nyt et deilig bad under nordlyset.

Juleakevittens verden

Etter et oppfriskende bad er en tur på Akevittloftet en naturlig fortsettelse. Her finner vi rorbuhotellets andre unike tilbud til gjestene. Her har det gjennom 11 år blitt samlet på akevitt, til kundenes store begeistring. 

– Vi har lagt opp til en historietime som vi kaller "Juleakevittens verden", som en start på julebordet. Dette har vi gjort fordi vi vet at akevitten står veldig sterkt i jula, og meningen med Akevittloftet er at man lærer og får smake på en del forskjellige akevitter, forteller restaurant/akevitt-sjef, Stian Nilssen.

(teksten fortsetter under bildet)

Her kan du nyte nydelig julemat, strålende utsikt og noe godt å drikke.

En del av opplegget er å tilby en opplevelse av akevitten, og gi muligheten til å oppdage både en og flere nye favoritter.

– Hos oss får du mulighet til å bli kjent med flere typer, og i tillegg lære om dem. Akevittens verden er spennende, men opplegget vårt er ikke beint frem et tørt foredrag. Her blir det litt om akevitten, bruksområder og jeg kan i tillegg love noen morsomme funfacts, humrer Stian, som i 5 år har jobbet med drikken som tradisjonelt finner plass rundt bordene i juletider.

Utvalget på Akevittloftet teller i skrivende stund 245 forskjellige sorter, noe som er betydelig flere enn det tradisjonelle utsalgsstedet.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet