Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bygger videre på populære konsepter

Annonse fra Scandic Svolvær

I fjor gjorde Scandic Svolvær comeback på julebordsfronten, det gikk over all forventning.

Kontakt

Vil du ha pristilbud på julebord hos Scandic Svolvær? Eller har du spørsmål angående deres julebord?

– Det gikk bedre enn vi hadde trodd på forhånd. Tilbakemeldingene har vært veldig gode, og vi ser at vi har lykkes med konseptet vårt, så det viderefører vi i år også, smiler Food & Beverage manager, Stian Haugnes, hos Scandic Svolvær.

Nyvinningen fra i fjor, Social Dining, kommer til å gjøre seg gjeldende i år også. Det går rett og slett ut på å bringe folk sammen gjennom måltidet. Maten serveres rett på bordet, så forsyner man seg derfra.

– Vi vil skape et sosialt lag her hos oss. Fokuset vårt er på rolig og avbalansert stemning.

Trivelig oppdekking med utsikt over Svolvær havn.

Langveisfarere har naturligvis muligheten til å slå leir på hotellet, og det er en del av ideen at gjestene som kommer kjørende kombinerer julebord med ei hel helg i Svolvær

– Det er utvilsomt sånn at folk gjerne tenker at det er fint å være på overnatting i forbindelse med julebord. I tillegg har Svolvær som by, mye å tilby gjestene, og det er ingen tvil om at vi er glade for at alle serverignsstedene er med å bygger opp hverandre og dermed byen som helhet, sier Haugnes.

Gunhild Laundal inviterer igjen til julestemning på Scandic Svolvær

Fikk en kjempeidé

Julebordene som holdes på Scandic Svolvær arrangeres i hovedsak på fredag og lørdag. Da er det åpent for alle som vil komme for å nyte fortreffelig julemat. Og på to av søndagene er det tradisjonelt familiejulebord. Men, en dag er holdt av allerede. I fjor vartet Scandic Svolvær nemlig opp med et julebord med en liten vri. Kun for damer.

– Jentenes julebord ble en stor suksess og dette er noe vi kjører på med igjen den 15. desember, forteller Tina Solem-Henriksen.

I fjor ble det arrangerte litt mer på sparket etter at hotelldirektør, Gunhild Laundal, kom opp med ideen.

– Med den store oppslutningen vi hadde forrige gang, så gjør vi det selvsagt i år igjen. Da er det kun damer som har adgang. Venninner tar med seg venninner og så videre, smiler Solem-Henriksen begeistret.

Her kommer det til å bli en form for underholdning i løpet av kvelden.

Opplev skikkelig julestemning på Scandic.
Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet