Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

En perle i Sørvågen

Annonse fra Restaurant Maren Anna

Midt mellom hav og gjeller, i havna på Sørvågen, ligger Restaurant Maren Anna.

Kontakt

Vil du oppleve fantastisk mat på et fantastisk sted? 

Siden 2003 har Restaurant Maren Anna servert mat av høy klasse på kaikanten på Sørvågen.

– Vi prøver å legge oss høyt på listen når det gjelder mat, men vi skal også være et sted hvor folk kan komme i turklær rett fra fjellet. Man trenger ikke å være stivpyntet, her er man hjertelig velkommen uansett, forteller daglig leder Anette Bjørnsen.

I det åttekantete bygget, som strategisk ble bygget slik at man i sin tid enkelt kunne laste i båtene, er det plass til 90 gjester om gangen. Lokalet er fra 1914 og har fungert som både trandamperi, hermetikkfabrikk og på 80-tallet ble det brukt som klipp- og tørrfisklager.

Skal smake godt og se  bra ut

På rangeringslistene har Restaurant Maren Anna plassert seg høyt oppe på listene i Lofoten, og fekter for øyeblikket om 1. plassen på TripAdvisor.

– Vi har lagt opp til at råvarene som tilhører det klassiske julemåltidet er tilberedt og presentert på en helt annen måte enn hva vi er vant til. Det gjør at vi kan presentere en overraskende og særdeles velsmakende 5-retters meny, opplyser Anette, som også avslører at det vil være livemusikk på julebordene.

Bak spakene på kjøkkenet er det sønnen Tommi Bjørnsen som er sjef. Han har mye kreativitet og har gått en god skole på noen av Oslos beste restauranter.

- Maten vår er både for øyet og smaksløkene, og selvfølgelig sånn at magen blir mett, ler Anette hjertelig, men presiserer igjen at middagen skal være litt overraskende.

Julebordene er 8. og 15. desember. Og hvis man trenger overnattingn finnes det flotte rorbuer til utleie.

Daglig leder, Anette Bjørnsen, gleder seg til julebordsesongen og kanskje litt ekstra til nyttårsaften.

Nyttårsgalla

Når 2018 nærmer seg siste slutt er det igjen tid for å gjøre litt stas. På Maren Anna er de klare til å kjøre en real gallamiddag ytterst i havgapet. 

– For ca. 20 år siden fantes det et diskotek på Sørvågen som man dro ut på for å danse etter kl. 24. Vårt ønske er å kunne skape en feiring, tradisjon her hos oss på nytt igjen, så hvorfor ikke gå for en hel gallakveld med alle i finstasen, smiler Anette.

I forkant av slaget tolv den 31. desember blir det derfor servert en 10-retters middag til gjestene. Så blir det nedtelling til det nye året, etterfulgt av et flott fyrverkeri.

– Vi skal få litt Gatsby-følelse over det hele. At vi gjør kysser farvell til det gamle året og gjør stas på det nye med musikk og dans. Det er første gang vi prøver på dette, så det blir artig, sier hun spent.

For å være med på gallamiddagen - nyttårsaften er fristen for påmelding den 14. desember.

Kjøkkensjef Tommi Bjørnsen har tattovert sin favorittfisk.
Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet