Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Rorbulandsby midt i sentrum

Annonse fra Anker Brygge

I hjertet av Svolvær havn ligger Anker Brygge på Lamholmen klar til å huse julebordsgjester.

Kontakt

Ønsker pris på en skreddersydd julebordspakke hos Anker Brygge?

Her på holmen har det vært bebyggelse helt siden tidlig på 1800-tallet, og opp gjennom årene er det ikke bare julebord som har vært i fokus. På Lamholmen har det vært flere fiskemottak, trandamperi, tønnefabrikk, samt rorbuer, fjøs og bolighus.

Aktivteten på øya var stor og har i all hovedsak dreid seg om produksjon av saltfisk og tørrfisk. Lofotskrei ble hengt på hjell eller saltet i stabler inne på en av bryggene.

- På Lamholmen ligger det mye historie som tas godt vare på. Kontinuerlig vedlikehold og videreutvikling er nøye planlagt sånn at det blir autentisk, men likevel møter dagens krav til komfort, forteller Oddrun Glad hos Anker Brygge.

(teksten fortsetter under bildet)

Midt i havna ligger et av de koseligste overnattingsstedene i byen.

For det er litt å ta vare på her. Den første rorbua som ble bygget på denne øya står der den dag i dag.

- Den var den første rorbua vi restaurerte, og er et av de eldste gjenværende bygg i Svolvær havn. Bygget tidlig på 1800-tallet, sier Oddrun.

I dag har den nummer 213 og 214 og er to av de mest populære rorbusuiter.

- Når folk kommer til julebordene er det veldig deilig å ha muligheten til å trekke seg tilbake på rorbuene. Og vi ser jo at folk gjerne legger opp til å være her hele helga. Det er en fin fellesskapsfølelse å være en gjeng på ei rorbu, anbefaler hun.

(teksten fortsetter under bildet)

Når snøen legger seg er den med på å skape ei koselig stemning på Lamholmen. (Foto: Kjell Ove Storvik)

Strålende beliggenhet

Ute på Lamholmen er det koselig julestemning inn mot jul. Det blir som en egen julelandsby med lys og kranser på dørene.  Beliggenheten helt sentralt i Svolvær gjør det veldig enkelt for gjestene, herfra når man alt av fasiliteter i Svolvær til fots og det er veldig enkelt å parkere her.

- Vi har det som plommen i egget. Kaipromenaden er veldig fin inn mot torget, og drar man ut på byen slipper man å tenke på transport. Det er egentlig veldig artig at alt er så nært i Svolvær, noe jeg også tror folk setter pris på, smiler Oddrun.

Julebordene på Anker Brygge har en rolig og romslig atmosfære hvor maten blir servert på bordet slik at man får sitte i ro og mak. 

- Det er et fint sted for å kunne føre en samtale med de rundt bordet, påpeker Oddrun. 

Det første julebordet er 16. november og det siste arrangeres 15. desember, så hver helg i en måned er det full rulle. Samtidig som julematen også har sin rettmessige plass på À la carte-menyen som gjelder på hverdagene.

I bryggebaren blir det hver helg dansbar musikk som får det til å svinge i dansefoten. 

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet