Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hele byens kantine - klar med julemat

Annonse fra LIAS Catering

I syvtiden på morgenen er de på plass på kjøkkenet. Det går slag i slag frem til arbeidsdagens slutt, og da er det mange mager som har nytt godt av maten deres. Nå er det høytid for catering av julemat.

LIAS Catering

Kantinen er åpen hverdager

kl. 11-14.30.

Send oss gjerne din forespørsel på

e-post: baard@lias.no

telefon: 76 06 85 24.

Vorsetøyveien 18

Meny og priser

Julebuffé

Julecateringmeny

Bestilling pr e-post må være oss i hende senest kl 12:00 dagen før levering.

Den dynamiske duo Baard Nordby og Rolf Rothli har jobbet i kantina til LIAS siden 2004, og feirer dermed 15 år som kjøkkenpartnere til neste år.

– Du kan vel kalle oss et radarpar, ler Baard, når temaet kommer opp.

Men det var ikke der kjøkkentjenesten startet for de to. Nordby har jobbet med mat siden han tok fagbrev i 1977 og Rothli begynte i kantina til Marithaugen i 1985. Til sammen er det altså 74 år med rutine innen matlaging som serverer sultne arbeidere på Vorsetøya, og Lofoten for øvrig.

– Kantina vår er åpen for alle, hverdager mellom kl. 11 og 14.30. Vi er hele byens kantine, smiler Baard. 

Rolf gjør klar til lunsjbuffet.

Julemat i anmarsj

Bak kantinedisken inne på kjøkkenet er det veldig god stemning. Både historiene og latteren sitter løst hos de to kameratene. Og de to er enige om at den gode stemningen gjenspeiler seg i maten.

– Det er klart at vi kommer godt overens ellers hadde vi ikke vært her så lenge, humrer Rolf.

Her har Baard akkurat hentet ut sin indre italiener og danset horn-deigen over hodet på en måte som ville gjort de beste pizzabakere stolt.

Den neste halvannen måneden er det julemat som det fokuseres på, og planleggingen er godt i gang.

– Nå tenker vi mer og mer på julematen som vi starter opp med den 16. november, forteller Baard spent.

Hovedfokuset flyttes dermed over på catering nå i julebordsesongen. I løpet av tiden de to har jobbet her har julematen deres opparbeidet seg et godt rykte, og gitt mange faste kunder.

– Cateringen passer perfekt til både store og små bedrifter som vil lage til en skikkelig julelunsj for sine ansatte.

I tillegg serveres den populære julebuffeten på hverdager mellom kl. 11 og 14.30 i deres egen kantine. Her serveres det diverse juleretter.

– Julesesongen betyr at vi kan vise fram ei koselig julepyntet kantine. Det har liksom blitt en tradisjon å ha litt overdådig julepynt, humrer han, og legger til:

– Så er vi jo og kjent for nydelig pinnekjøtt og saftig sprø ribbe.

Her klargjøres ei ribbe.

Lokaler til utleie

Kantina til Lofoten Industri er stor og passer ypperlig til forskjellige arrangementer. Her er det muligheter for å leie lokalene hele året. 

– Lokalene kan brukes til alle anledninger, og vi tilpasser slik at det passer til alt fra 20-30 personer opp til 200 om det skulle være ønskelig. Det være seg for eksempel julebord, bursdager, konfirmasjon, bryllup og barndåp, forteller Baard. 

Baard har i en årrekke engasjert seg i horn, både på kjøkkenet og oppe i fjellet.
Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet