Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Selger to splitter nye leiligheter i Svolvær

Annonse fra Botek AS

I Solheimsveien har Botek et prosjekt på gang med seks leiligheter fordelt på tre boliger. I slutten av mars flyttet Kristin Hynne fra Steinkjer inn i toppleiligheten i det første bygget.

Interessert i ei av leilighetene?

5- roms ca. 120 m2 BRA

3- roms ca. 81 m2 BRA

I tillegg følger carport og utebod med.

For visning og ytterligere informasjon ta kontakt med Maryon Pedersen:

maryon@botekas.no

Tlf: 476 18 754

Til påske var alt på plass og hun kunne ta over som eier av leiligheten.

Leiligheten hennes er ei treroms leilighet med moderne og smart planløsning. I etasjen under er det ei femroms leilighet over to plan, med de samme fasilitetene.

– Det er fantastisk å flytte inn i noe helt nytt. Og det anbefales virkelig. Tidligere har jeg leid og dette blir noe helt annet, smiler den blide trønderjenta.

– Elsker kjøkkenet

Til å begynne med syns hun det var litt skummelt å skulle flytte inn i noe helt nytt som ingen har bodd i, og bodd inn, men den frykten har ikke vært noe problem.

– Har det vært noe, og skulle det være noe som dukker opp så fikser Botek det for meg, noe som gir en trygghet.

Kjøkkenet har god benkplass og ei smart løsning med komfyr i kjøkkenøya.

– Da jeg kjøpte leiligheten var alt satt opp og klart, så jeg fikk ikke gjort noen endringer. Men den var litt sånn som jeg hadde sett for meg i hodet fra før. Jeg liker den romslige planløsningen, og så elsker jeg kjøkkenet, forteller Kristin fornøyd.

Fra kjøkkenet er det åpen løsning til stua. Vedovnen er mellom kjøkkenet og stua.

I gangen og på badet er det varmekabler i gulvet, og i stua er det vedovn som varmekilde.

– Å kunne fyre med ved er sykt digg, så det er ikke noe problem å få varmet opp leiligheten.

Leiligheten har to soverom, vaskerom og bod. På det største soverommet er det skyvedørsgarderobe.

– At vaskemaskinen kan være på et annet rom enn badet gjør at plassen der blir mye større. I tillegg til dusj har jeg badekar, som er perfekt til å slappe av i etter en fjelltur, sier hun, og legger til at det vil passe bra for folk med barn.

God plass til spisebord ved kjøkkenet.

Ble overbevist med en gang

Tilfeldigheter gjorde at det ble leilighetskjøp i Svolvær for Kristin etter endt lærerstudie.

– Som friluftsinteressert fristet det veldig med Nord-Norge. Men jeg hadde aldri vært i Lofoten før jeg fikk jobb her, ler hun, og fortsetter:

– Derfor følte jeg for å være sikker på at jeg trivdes.

I over ett år har hun derfor leid i Vestpollen, men etterhvert ble det litt tungvint å bo såpass langt unna byen, selv om det var fint der.

Tanken var først å fortsette å leie i sentrum, men da hun så denne leiligheten og fikk dra på visning så bestemte hun seg med en gang.

– Med en gang jeg fikk sett på leiligheten bestemte jeg meg. Med denne beliggenheten og standarden tenkte jeg at «denne vil jeg ha».

Nærheten til jobb, sentrum og aktiviteter ble avgjørende for valget om å kjøpe for Kristin, og nå er altså leilighetene i bygget ved siden av klare for å få nye eiere.

Ser leilighetene i Solheimsveien aktuelle ut, ta kontakt med Maryon Pedersen for visning og ytterligere informasjon.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet