Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fokus på lokal handel

Annonse fra Lofotposten

På torsdag går starten for den femte runden av handelskampanjen «Kjøp og Vinn».

Kampanjen som Vågan Næringsforening og Lofotposten arrangerer har som mål å sette fokus på lokal handel. Konseptet går ut på at man får et lodd når man handler i en av butikkene som er med, og man blir da med i trekningen av en rekke flotte premier. Hovedpremien er som vanlig Lofotpostens reisegavekort til en verdi av hele kr. 15.000,- 

Fokus på lokal handel

– Vi i næringsforeningen mener det er viktig å fokusere litt ekstra på lokal handel akkurat i den måneden vi er inne i nå. Selvsagt fordi vi handler noe mer i julemåneden, men også fordi det er en god anledning til å styrke bevisstheten rundt lokale tilbud og alle dem som forsøker å skape en god handleopplevelse for oss, sier vikarierende leder i Vågan Næringsforening, Cecilie Helen Walle.

Torsdag 6. desember starter kampanjen, og kunder som handler i butikkene som er med på kampanjen kan igjen få skrive navnet sitt på lodd og legge det i eska på disken.

I fjor var det Eva Rognan Henriksen fra Kabelvåg som stakk av med hovedpremien

Utvider tidsperioden

Selve konseptet med Kjøp & Vinn er "stjålet" fra Narvik og Fremover, som har arrangert handelskampanjen i en årrekke.

– Vi syns det var en fin måte å vise viktigheten av lokal handel. Denne gang er det femte året vi gjør det, og vi ser at butikkene og særlig kundene syns det er artig. Og for oss er det selvsagt gøy å kunne lodde ut så mange flotte premier, smiler Christine Johansen Husjord, som er salgssjef i Lofotposten.

Nytt av året er at kampanjeperioden er utvidet fra å være ei langhelg til å strekke seg over 10 dager. 

– På den måten øker muligheten for å vinne. Vi er så heldig at vi har et bredt utvalg av varer i kommunen vår og har med det muligheten til å finne veldig fine julegaver lokalt, sier Johansen Husjord, og skryter:

– Så vil jeg benytte anledningen til å skryte av butikkene våre. Det er veldig mange flinke folk som jobber rundt omkring i butikkene og de må vi benytte oss av.

Johansen Husjord forteller også at de jobber med å få til et lignende konsept på Vestvågøy i 2019.

Bevisst forhold til lokale butikker

Det er ingen tvil om at mange julegaver kjøpes på nett, og det kommer også til å gjøres fremover.

– Netthandelen har kommet for å bli, men om vi alle har et bevisst forhold til våre lokale butikker, kan det sammenlagt utgjøre noe positivt som gagner alle. Personlig service og følelsen av at du møter en som kjenner deg er noe netthandelen aldri kan erstatte, avslutter Walle.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet