Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ble overrasket med reisegavekort på kr. 15.000,-

Annonse fra Lofotposten

Det var en sjokkert vinner av hovedpremien i Kjøp & Vinn.

I samarbeid med Vågan Næringsforening har Lofotposten arrangert handelskampanjen Kjøp & Vinn helga 6. til 16. desember. En rekke butikker har sponset premier noe som gjør at vi har totalt 20 vinnere av flotte premier!

Sjokkert vinner

Hovedpremien var et reisegavekort til en verdi av kr. 15.000,- sponset av Lofotposten. Vinneren ble mildt sagt sjokkert da salgssjef Christine Johansen Husjord - i nisselue - overrasket henne utenfor huset sitt.

For vinneren, Carmen Stanescu, var nemlig ikke hjemme da Lofotposten skulle overrekke premien. Hun var på en ny lokal handletur, og vi måtte derfor ringe henne å utgi oss for å være blomsterbud som skulle levere på døra hennes og at hun derfor måtte komme hjem med en gang.

Da Carmen svingte inn på gårdsplassen fikk hun den gledelige beskjed om den store premien.

– Det går ikkje an?! utbrøt Carmen da Johansen Husjord ropte på henne med beskjeden.

Hun hadde handlet på B.Young og skrevet navnet sitt på en lapp, denne ble trukket ut til hovedpremien i Kjøp & Vinn.

– Dermed har du vunnet et reisegavekort på kr. 15.000,-, kunne Johansen Husjord fortelle.

– Å herregud! Går det an, fortsetter Carmen som nesten ikke tror det hun får høre. 

Oversikt over de 19 andre vinnerne finner du lenger ned:

Sport 1 Ulltrøye fra Devold - Rita Andorsen

Skin tonic Gavekort 500,- - Jorun Larsen

Bacalao 2 Lunsj med drikke - Carl Phillip Lund

Skandinavisk Gavekort 1000,-  - Torgeir Laberg

Sko og Garn Koffert - Berit S. Hansen

Helt Gavekort 500,- - Olaug Olufsen

Perlen Gavekort, rygg og nakke massasje - Vera Strøm

Europris Gavekort 500,- - Christin Long

Lofoten kulturhus 2 billetter, nyttårskonsert - Hege Haugrud

Intersport Brodder til bruk i fjellet - Egil Raanes

Arntines Rørospledd med svolværgeita - Peggy Stenersen

Gerds Blomster Nissepar - Nina Pilayre

Tone Rose Julestjerne med krukke - Lars Valberg

Du verden Gavekort 500,- - Wanja Linchausen

VIC Eton herreskjorte - Alf Løvland

Møbelringen Plakat av Svolvær geita - Ole Jostein Brenna

Eurosko Gavekort 500,- - Veronica Larsen

Lene V Skjerf fra Back Södergaard - Wenche Bless

Byggmix Skrumaskin - Roy Ingebrigtsen

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet