Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Flunkende nye leiligheter i Leknes sentrum

Annonse fra Botek AS

I Lillevollveien på Leknes har Botek AS et rykende ferskt prosjekt på gang. Her skal det bygges 12 toppmoderne leiligheter.

Kontaktinfo

For mer info om leilighetene ta kontakt med Maryon Pedersen

Tlf: 476 18 754

maryon@botekas.no

Sentrumsprosjektet skiller seg på flere måter fra det Botek har gjort tidligere forteller Maryon Pedersen og Heidi Johansen når vi treffer dem på kontoret i Lekneskroken. Det er første gang de bygger firemannsboliger på denne måten over to plan. Og så blir husene mer funkis i stilen enn tidligere prosjekter.

– Vi skal sette opp tre forskjellige bygg med fire leiligheter i hvert. Leilighetene får alt på ett plan, to leiligheter nede og to oppe, sier Maryon.

– Utseendet blir med rene flater og parkett på gulvet. Altså gips på veggene og i taket, mens badet og vaskerommet får flislagt gulv, med henholdsvis fliser og baderomsplater på veggene, forklarer Heidi.

Størrelsen på leilighetene blir på 100 og 93 kvm. Med ei av hver i etasjene.

– Et annet nytt moment, som vi ikke har gjort så mye av tidligere, er å bygge så sentrumsnært som dette, smiler Maryon.

Oppstart i vinter

Firemannsboligene bygges av lokale snekkere som er en del av de faste snekkerlagene til Botek AS.

– Hvis man kommer tidlig inn i prosessen er det helt mulig å få ta del i valget av interiør som parkett, kjøkken og slike innvendige valg, opplyser Maryon.

Heidi Johansen og Maryon Pedersen har nok å henge fingrene i når nye prosjekter planlegges.

I Lillevollveien er allerede et etablert nabolag i et område med eneboliger og leiligheter.

– Vi begynner med grunnarbeidet i vinter. Så håper vi å være klar til oppstart med tømrer i april. Det er i hvert fall planen, forteller Heidi.

Her kan du se plantegningene til leiligheten

Alle leilighetene vil inneholde stue, kjøkken, to soverom, bad, vaskerom/teknisk rom og gang. I tillegg blir det carport med utebod.

For info om leilighetene ta kontakt med Maryon Pedersen på telefon eller e-post. 

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet