Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Alle fortjener gode hjem – hele livet

Annonse fra Nobl

For oss i Nobl er det viktig at alle skal kunne bo i gode hjem og under trygge rammer. En av våre verdier er at «vi skal bygge og trygge boliger for alle våre medlemmer». I Lofoten ser vi flere muligheter.

Lofoten BBL + Nobl = sant

Lofoten er et område i vekst. I flere år har de to boligbyggelagene samarbeidet, og styrene i selskapene har kommet frem til at nå var tiden moden for å gå i fusjonssamtaler.

Nobl har over tid ønsket en fysisk tilstedeværelse for å betjene sine medlemmer og kunder i Lofoten. Boligbyggelaget Lofoten har på sin side ønske om å utvide og utvikle sine produkter, og har ønske om en større økonomisk tyngde for å utvikle boliger i regionen. Nobl har boliger i hele Lofoten og Vesterålen, men ønsker å bygge enda flere for medlemmene våre. Nobl snuser nå på flere tomter langs vakre Lofoten.

For Nobl betyr det at vår innsats i Lofoten dobles. LBBLs kontor i Svolvær er blitt et lokalkontor, eller regionskontor, for våre medlemmer, kunder og samarbeidspartnere i Lofoten.

Forkjøpsrett

Etter sammenslåingen mellom boligbyggelagene Nobl og LBBL har tallet på antall Nobl forvaltede boliger har doblet seg i regionen. Det gir flere boliger å bruke forkjøpsretten på i Lofoten.

Som medlem i Nobl har du forkjøpsrett ved kjøp av nye og brukte boliger i hele Nordland, noe som gir deg et forsprang i boligmarkedet. Allerede fra det øyeblikket du melder deg inn i Nobl samler du ansiennitet. Ansienniteten kan bli avgjørende når forkjøpsretten skal brukes. Ved kjøp av bolig vil den med lengst ansiennitet få mulighet til å kjøpe boligen først. Det vil komme flere nyboliger i Lofoten, da er det kjekt å vite at når nye boligprosjekter annonseres for første gang, utlyses boligene også på forkjøpsrett. Av de som har meldt sin interesser innen fristen, vil de med lengst ansiennitet får velge bolig først.

I tillegg til forkjøpsrett på 7500 boliger i Nordland, har også Nobl inngått et storbysamarbeid. Dette gir deg som medlem forkjøpsrett på 90 000 boliger over hele landet.

Medlemsfordeler

Begge boligbyggelagene har medlemmer og forvalter boliger i Lofoten. Målet for fusjonen er å skape et bedre produkt og tilbud til medlemmene i begge boligbyggelagene.

Selv om forkjøpsretten er den største fordelen du har som medlem i Nobl, har du også mange andre gode medlemsfordeler og rabattavtaler, ikke bare i Lofoten og Bodø eller i Nordland, men over hele landet. Blant annet får du gode fordeler på:

• Polar Kraft

• If forsikring

• Hurtigruten

• Signal

• Intersport

• G-sport og G-MAX

• Thon Hotels

• m. fl

Flere Nobl-boliger gjør at din største medlemsfordel i boligbyggelaget, forkjøpsretten, styrkes ytterligere.

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet