Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Det er en x-faktor over Ingebjørg og hele prosjektet. Det er helt rått

Annonse fra Alo produksjoner

Espen Lind skriver hits for Beyoncé og spiller like mange instrumenter som Prince. Ingebjørg Bratland fyller Oslo Spektrum og knuser hjerter på YouTube med en stemme som kalles “overjordisk vakker”. 16. mars besøker de Lofotkatedralen med kritikerrost prosjekt.

Bestill billetter nå

Til alle tider - Ingebjørg Bratland & Espen Lind i Lofotkatedralen

Lørdag 16. mars

20:00 - 22:00

BILLETTER FINNER DU HER

Ingebjørg Bratland er sangeren som fyller Oslo Spektrum, reiser land og strand rundt med Odd Nordstoga, får YouTube til å koke og knuser hjerter på radioen. “Fordi eg elskar deg” er spilt talløse ganger på norsk radio, og har 770.000 vininger på YouTube. Men det mest bemerkelsesverdige er de 155 kommentarene fra hele verden.

Folk fra Brasil til Sverige via Tyskland har blitt glad i låta, til tross for at den er på norsk:

“Denne jenta synger så flott at man blir et bedre menneske.”

- Erik Jensen

“En vakker dame med en fantastisk stemme som gir meg frysninger”

- Harald Gjørven

Espen Lind kunne ikke vært mer enig i tilbakemeldingene:

– Hun er landets beste vokalist, og det er en ære å jobbe sammen med henne, sier artisten.

Du forbinder han kanskje med catchy pop fra 90-tallet og 00-tallets farsott med gitarkameratene. Men visste du at Espen Lind er en av bransjens alle beste låtskrivere, produsenter og multi-instrumentalister? Og at han skriver hits for artister som Beyoncé?

– Jeg har super-respekt for Espen. Jeg litt om hva som bor i den fyren, og det er jaggu mye. Han er en luring, som skriver helt fantastiske ting. Dessuten er han nesten provoserende musikalsk, uansett hvilket instrument han plukker opp, låter det glimrende, sier Ingebjørg Bratland.

Med prosjektet deres “Til alle tider” har de solgt ut kirker og kulturhus, høstet trampeklapp og heftige tilbakemeldinger.

Hittil er Espens hjemby Tromsø eneste stedet nord for Trondheim som har fått besøk.

– Det er fint å kunne reise rundt i Nord-Norge. Vi gleder oss, og håper spesielt at været klaffer. Eller iallefall oppholddsvær og et solgløtt, da er Lofoten og Vesterålen ganske uslåelig, sier Espen Lind.

Ingebjørg Bratland har vært i Nord-Norge før, men Lofoten og Vesterålen har hun kun opplevd gjennom flyvinduet.

– Hehe, ei mellomlanding på Leknes teller kanskje ikke? Dette er et område jeg kun har sett gjennom flyvinduet, så jeg gleder meg vilt. Nord-Norge er en opplevelse utenom det vanlige. Naturen er veldig majestetisk, folk er litt mer pratsomme - som meg. For oss søringer, som dere kaller det, er det litt ekstra eksotisk. Vi får servert veldig mye god fisk, naturen er majestetisk og folket er pratsomme.

Rykende ferskt album

For få dager siden sendte Espen Lind inn de siste miksene til albumet som er like rundt hjørnet. Et album,

produsert av Lind selv, der de har fanget noe av den musikalske magien som oppstår på scenen. Et album, spilt inn live i studio, slippes 21. februar.

– Jeg gleder meg til å vise den plata her til verden, sier Ingebjørg.

16 flunkende nye låter er rett rundt hjørnet. Det vil si - musikkene er ny, men tekstene er eldgamle. De har nemlig tatt et knippe salmer, ristet av dem notene, og tilføyd helt ny musikk. Espen Lind hadde hele salmeboka til rådighet da han skulle komponere “Til alle tider”, som i utgangspunktet var et bestillingsverk til Olavsdagene i Trondheim tilbake i 2011. Han leste, spilte, og smakte på salmene. Noen av dem ble bare helt rett.

– Du hadde tusenvis av salmer å velge i. Hva var det egentlig du så etter?

– Gir du meg en blank tekst, kan jeg si veldig fort om jeg kan lage en melodi til den. Jeg er avhengig av å se teksten, det må ligge en versefot i bunnen, en rytme. Hvis det finnes en vei “inn”, så finner du den iløpet av sekunder.

– Hvilke tilbakemeldinger har dere fått på musikken?

– Vi har fått veldig mange fine tilbakemeldinger. Folk sier to ting: Det er fint å høre salmer de kjenner fra før i ny drakt. Man blir lett “immun” mot tekst man har hørt mange ganger. Så er det andre salmer som er ukjent for folk flest, og mange synes det er fint at disse blir dratt fram i lyset.

– Hvilken låt er du blitt mest fornøyd med?

– “O, bli hos meg” er blitt til “Å, vær sjå meg”. Den har Ingebjørg virkelig gjort til sin egen, sier Espen.

Dette er også en av Ingebjørg sine favoritter fra prosjektet:

– Han har laga den med ei bru som er så nydelig at jeg må skvise sammen rumpeballene for å nå helt opp. Han har laget den så vilt nydelig, sier Ingebjørg, og legger til:

– Mye av denne klassiske, gamle musikken er relativt utilgjengelig for folk. Den får et nytt liv, og kler et litt mer “poppa” uttrykk.

Sangeren har reist mye rundt og spilt med eget band og musikk, også med Odd Nordstoga. Men ingenting kan sammenlignes med musikken hun bryner seg på her.

– Jeg har aldri fårr vist fram stemmen min på en så heftig måte som her. Jeg føler meg skikkelig, skikkelig heldig.

Ingen av dem er personlig kristne. Så hvorfor vil de gå så all inn på et felt som i utgangspunktet ikke angår dem?

– Mange av salmene er helt universelle. Vi er ikke personling kristne, noen av oss, men kan likevel relatere oss til det de handler om. Det handler mye om godhet og nestekjærlighet.

– Lofotkatedralen er største tre-kirka nord for Trondheim. Har dere fraspark til å fylle hele kirka med musikk? Vi snakker 1200 sitteplasser og et enormt rom?

– Oh yes, jeg har lunger til å fylle hele det rommet! Og jeg gleder meg!

Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet