Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

- Det vi leverer her er lokal produksjon fra A til Å

Annonse fra LIAS Reklame

Med iskald presisjon skjærer kniven gjennom materialet som plakatene er trykket på og snart har enda en ny kunde fått på plass rykende fersk profilering.

LIAS Reklame

Har du spørsmål eller ønsker du en uforpliktende fagprat? Ring oss, send oss en melding, et røyksignal eller kom innom vårt kontor i Svolvær.

Ta kontakt med Eirin Ringsdatter på tlf: 760 68 510 mob: 913 34 220 eller e-post: eirin@lias.no

Nede på Vorsetøya er det full rulle i alle rom inne hos LIAS Reklame. Rundt arbeidsbenken jobbes det med utskjæringer og pirkearbeid til blant annet skilt og bildekor. 

Inne ved tekstilpressa er det bunker med klær med rykende ferske logoer, til bedrifter og idrettslag. Mens det på datamaskinene planlegges kreative interiørløsninger og nye grafiske oppgaver løses.

- På kort varsel kan vi dra ut på befaring for å se hva som trengs av trykksaker, for eksempel hvis en butikk skal han ny film på vinduet med navn eller logo. Da kommer vi for å ta mål og planlegge hvordan det skal bli, forteller avdelingsleder Eirin Ringsdatter.

Avdelingen er totalleverandør av alt innen trykksaker, grafisk design, tekstiltrykk, skilt og bildekor. Noe som betyr at du her kan gå direkte fra tegnebrettet til ferdig materiell under samme tak.

- Gi oss en idé og vi kan levere det fiks ferdig for deg, smiler Eirin.

(Saken fortsetter under bildet)

Gode historier fortelles ved tekstilpressa.

Skilt og bildekor

Blant alle varegruppene deres er det skilt som er den største, etterfulgt av tekstiltrykk. I tillegg satses det på bildekor, som er et etterspurt produkt som svært mange kan ha behov for.

- Når vi får oppdrag innen bildekor, kan vi som med de andre produktene våre, utforme, produsere og montere det her hos oss, sier Andreas Berge Johansen som har hovedansvaret på området.

Godt samarbeid gir et flott resultat.

Tar man seg en titt i bybildet og ser etter bildekor så legger man fort merke til at det nesten er flere biler med enn uten.

- Når folien er produsert og festet på bilene så sitter den som et skudd.

At LIAS Reklame kan gjøre hele prosessen betyr at hele oppdraget kan fullføres i høyt tempo og med høy kvalitet.

- Tre av de ansatte som jobber her har svennebrev innen skilt. Og det er det ikke mange andre steder som har. Faktisk så var Finn den første i Nord-Norge som tok det, og så fulgte Marius og Andreas etter. Så på huset er det fagfolk som har kompetanse på alle områdene, skryter Eirin av kollegene sine.

(Saken fortsetter under bildet)

Her fikk Rødsand Kontorspar bildekor på en ny bil. Folien som benyttes kan også moteres på f.eks båter.

Kortreist

Det store lille reklamebyrået på Vorsetøya har nå 11 faste ansatte, som alle bidrar til at bedriften har såpass stort repertoar som de har. I stor grad handler det om å se sammenhengen mellom tekst, form og farge slik at det ser fint ut. 

Andreas skjærer til tekstiltrykk.

- Utfordringen er å være kreativ, for man må alltid finne på nye ting for å få fram budskapet på sterkest mulig måte. Det er mange hensyn å ta, forklarer Eirin, som ikke er i tvil om at det kreves et øye for detaljer for å jobbe her.

Ei som har øye for detaljer er blant annet Cecilie Ellingsen som startet hos LIAS Reklame fra nyttår. Hun har tatt med seg kompetanse på interiør og er konsulent innen interiørveiledning både til næringslokaler og private hjem.

Hver eneste uke kommer det nye kunder innom kontorene,  men det er også en god del stamkunder.

- Det vi leverer her er lokal produksjon fra A til Å. At folk kommer tilbake til oss tar vi som bevis på at vi har gjort en jobb de fornøyde med, avrunder Eirin med et smil.

LIAS Reklame lager også stander til Lofotfishing for dem som ønsker det. Her er Vónin Refas stand.
Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet