Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kom med ditt gamle «vrak» og kjør hjem med en nesten ny Volvo V40 eller V40 Cross Country

Annonse fra Bil i Nord

Har du en gammel bruktbil, men går med et ønske om å oppgradere? Nå får du mulighet til å få en nesten ny Volvo V40 eller V40 Cross Country gjennom en unik byttekampanje.

– Har du en gammel bil som ikke er verdt det helt store, så tar vi den i innbytte og betaler 30.000 kroner for den. Innbyttebilen kan benyttes som innskudd på leasing eller egenkapital på lånefinansiering. Hvis du ikke har innbyttebil, får du en serviceavtale inkludert i prisen, sier daglig leder Jan Hugo Svendsen i Bil i Nord.

Klikk her for å lese mer om kampanjen.

Avtalen forutsetter at innbyttebilen er EU-godkjent, registrert og leveres med to hjulsett.

– Dette er en meget attraktiv avtale for dem som kan tenke seg en nesten ny bil til en svært god pris. Dette er også to populære Volvo-modeller, sier Svendsen.

De beste bruktbilene

I denne kampanjen får du en Volvo V40 eller V40 CC som er utvalgt gjennom programmet Volvo Selekt.

– Disse bilene gjennomgår en omfattende Volvo-godkjent kvalitetskontroll. Det betyr at de blant annet får oppdatering av nyeste tilgjengelige programvare, i tillegg til Volvo Selekt-garanti, veihjelp og bytterett, sier Svendsen.

Dette er Volvo Selekt:

* Bilen har inntil 7 år/150.000 km nybil-garanti

* Bilen har komplett servicehistorikk, og er kontrollert av autorisert Volvo-mekaniker

* Bilen er oppgradert med nyeste software og har gjennomgått en 100-punkts sjekkliste

* Bilen har 12 måneders veihjelp/24 timers Volvo-assistanse hele året

* Bilen har bytterett i 30 dager, innenfor 1.500 km

Les også: Nå kan du kjøpe bruktbil med nybilgaranti

Lease eller kjøpe

Stadig flere privatpersoner foretrekker også leasing som finansieringsmåte. Hos Bil i Nord velger 8 av 10 kunder leasing, og det er også mulig å lease brukte biler.

– Mange synes det er bedre å ha en ny bil og betale et månedlig beløp, enn å ta opp et lån for å kunne kjøpe den samme bilen. Med leasing slipper man også bekymringen om innbytte eller selge bilen privat. For de fleste betyr leasing enklere bilhold, sier Svendsen.

Les også: Kjøpe eller lease - hva lønner seg

Liten og driftssikker familiebil

Volvo V40 er den sikreste bilen i kompaktklassen, ifølge sikkerhetstesten til Euro NCAP.

– Volvo 40 er en god bil som kan kjøres langt uten at du merker milene du legger bak deg, samtidig som den er enkel å parkere hvis du kjører i byen. Driftssikker og billig i drift er den også. Det er en perfekt bil til førstegangssjåføren eller til deg som har en liten familie, sier Svendsen.

Les også: Tone: - Jeg er kjempefornøyd med min V40

Volvo V40 Cross Country er designet for landeveier med ujevnt underlag, men også bylivet med sin perfekte størrelse for rask fremkommelighet.

– Volvo V40 Cross Country har en barsk stil med en solid konstruksjon og høyere bakkeklaring. Felger og dekk er større, og du får et godt veigrep på alle slags veier i all slags vær, forteller Svendsen.

Klikk her for å sjekke utvalget av brukte Volvo-er hos Bil i Nord.


Redaksjonen i Lofotposten har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet