Avdekket nesten tusen mangler på dekk og kjetting etter kontroller i Nord-Norge

Hjullås: Veivesenets kontrollører har satt på hjullås slik at vogntoget ikke stikker av.

Hjullås: Veivesenets kontrollører har satt på hjullås slik at vogntoget ikke stikker av. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Likevel beskriver Statens vegvesens utekontrollører resultatet etter kontrollene på veiene i nordnorge denne vinteren som oppløftende. De har foretatt 10.000 kontroller.

Fokus

– Utekontrollseksjonen har gjennom vinteren hatt et særskilt fokus på kontroll av dekk og kjetting på tunge kjøretøy. Resultatene av disse kontrollene viser en forbedring av tilstanden på kjøretøyene fra Norden og Øst-Europa sammenlignet med de forgående vintrene, opplyser seksjonsleder Jørn Simonsen i en pressemelding.

Reaksjoner

Tallene viser at norske kjøretøy denne vinteren fikk flere reaksjoner enn vinteren før. Samtidig har de relativt få kontrollerte kjøretøyene fra land som Spania, Portugal og Tyrkia vist en markert tilbakegang i tilstanden på dekk og kjetting.

– Kjøretøy fra disse nasjonene vil bli spesielt fulgt opp i tilsvarende kontroller neste vinter.

Mangler erfaring

Utstyret er i orden for de fleste tunge kjøretøy som kommer fra land utenfor Norden, men de er overrepresentert blant kjøretøy som sliter med å komme seg frem på nordnorske vinterveier. Dette forklarer veivesenet med at sjåførene mangler erfaring på nettopp vinterføre.

– På samme måte ser vi fortsatt kjøretøy, spesielt fra de baltiske landene, som er lite egnet for kjøring på krevende vinterveier, opplyser Simonsen.

De to siste vintrene har veivesenet kjørt prosjektet «Trygg Trailer». Det mener Simonsen er årsaken til at dekk- og kjettingutrustningen på spesielt østeuropeiske kjøretøy er blitt bedre.

Kontrollerte lastebiler:

Norske 4404 (9 %) reaksjoner i parentes

Nordiske 469 (9 %)

Øst-Euro. 703 (8 %)

Øvrige Eur. 40 (43 %)

Tilhengere:

Norske 2982 (9 %)

Nordiske 568 (9 %)

Øst-Euro. 629 (17 %)

Øvrige Eur. 30 (47 %)

Artikkeltags