Næringslivet håpet større avgiftskutt skulle gi flere flyruter: – Dette kommer man ikke langt med!

Skuffet: Widerøe slo mandag fast at man var skuffet over endringene i flypassasjeravgiften. Det er også Vågan Næringsforening som hadde håp om større kutt som skulle gi flere kommersielle flyruter.

Skuffet: Widerøe slo mandag fast at man var skuffet over endringene i flypassasjeravgiften. Det er også Vågan Næringsforening som hadde håp om større kutt som skulle gi flere kommersielle flyruter. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Tor Henriksen i Vågan Næringsforening hadde håpet større avgiftskutt skulle gi flere flyruter til og fra Lofoten.

DEL

Mandag ble regjeringens forslag til statsbudsjett for 2019 lagt fram. Der legger man opp til en endring av flypassasjeravgiften, avgiften endres fra 83 kroner per passasjer i dag til 75 kroner for innenriksflyginger og flyturer til Europa.

Lengre reiser ut av Europa får en økning til 200 kroner.

Vågan Næringsforening har hatt flere møter med Widerøe for å diskutere mulighetene for å reversere flyselskapets kutt i tilbudet til Lofoten i august. Årsaken til at rutene til Tromsø ble fjernet helt fra Svolvær var ifølge Widerøe høye avgifter som gjør kommersielle ruter på kortbanenettet lite lønnsomme.

Styreleder Tor Henriksen i næringsforeninga er skuffet over det som kom ut av statsbudsjettet.

– Vi håpet at det skulle komme en skikkelig endring i avgiftene, sier han og legger til at man ikke er overrasket over at endringene totalt sett ikke gir staten mindre inntekter.

– Men vi hadde trodd effekten for distriktene i Norge hadde blitt langt større. Effekten nå er i realiteten åtte kroner per passasjer og det kommer man ikke langt med. Det monner ikke for økonomien i kommersielle ruter, sier han videre.

Widerøe-direktør Stein Nilsen sa under et besøk i Svolvær i høst at avgiftskutt kunne føre til at man gjenåpner Tromsø-rutene.

– Vi hadde et håp om at reduksjonen i avgiftene skulle være langt større og at det igjen kunne gi grunnlag for flere kommersielle ruter til og fra Lofoten. Det kunne enten være nordover til Tromsø eller sørover med tanke på nye ruter, sier Tor Henriksen.

Lofoten beholdt en daglig avgang til Tromsø fra Leknes og direkterutene til Oslo fra både Leknes og Svolvær etter forrige runde med rutekutt. Mandag varslet Widerøe at man nå vil se på om nye runder med kutt i rutetilbudet etter forslaget til statsbudsjettet.

Håpet på mer: Både styreleder Tor Henriksen i Vågan Næringsforening og Widerøe-direktør Stein Nilsen er skuffet over avgiftsendringene regjeringen legger opp til. Her fra et møte mellom Widerøe og næringsforeninga i høst.

Håpet på mer: Både styreleder Tor Henriksen i Vågan Næringsforening og Widerøe-direktør Stein Nilsen er skuffet over avgiftsendringene regjeringen legger opp til. Her fra et møte mellom Widerøe og næringsforeninga i høst. Foto:

Les også: Widerøe varsler rutekutt etter statsbudsjettet: – Dette er langt fra tilstrekkelig!

Artikkeltags