Omklassifiserer hendelsen til «alvorlig»

Inn mot Svolvær lufthavn Helle.

Inn mot Svolvær lufthavn Helle. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Etter en serie artikler i februar i år  i Nordlys og Lofotposten om en dramatisk hendelse over Svolvær lufthavn i desember 2012, valgte Statens havarikommisjon for transport (SHT) å undersøke hva som skjedde.

Nordlys avslørte en hittil ukjent rapport som beskrev hva som skjedde. Lofotposten skrev om hendelsen noen dager etter, da passasjerer var forundret over den heftige nesten-landingen over Svolvær.

Saken ble i 2013 betegnet som en "luftfartshendelse" og lagt vekk i 2013 uten nærmere undersøkelser.

Målet med den nye undersøkelsen som ble satt i gang etter avisoppslagene er ifølge SHT å lære av det som skjedde. Etter de innledende undersøkelsene som er gjort siden mars, er hendelsen nå omklassifisert til "en alvorlig hendelse".

Avverget steiling

-Den generelle værsituasjonen i Svolvær var at det blåste sydvest sterk kuling med liten storm i kastene, og det var tordenskyer i området. Det var helt mørkt mens flyet utførte en visuell sirkling over sjøen for å lande mot syd, skriver kommisjonen i oppsummeringa av den foreløpige rapporten.

Videre:

- Like før flyet skulle svinge inn på finalen droppet hastigheten betydelig, og flyet begynte å riste. Til tross for at det ble gitt full motorkraft, fortsatte både hastigheten og høyden å avta. Nesepartiet ble senket og steiling avverget, men i det påfølgende opptrekket ble høyden over sjøen svært lav (25 m over sjøen ifølge registrerte data fra radiohøydemåleren). Det ble benyttet full motorkraft og opptrekket var så kraftig at flyet ble utsatt for høy g-belastning.

Les en passasjerberetning her: Vi hørte flyvertinna hyle

Over på 9 sekunder

Hendelsen var over på 9 sekunder. Det viser data fra flygeregistratoren. Etter hendelsen avbrøt besetningen innflygingen til Svolvær og fortsatt til Leknes.

- SHT konkluderer med at flyet ble utsatt for et kraftig vindskjær i lav høyde. I denne foreløpige rapporten har SHT hatt fokus på å beskrive og forstå hendelsesforløpet, hvordan og hvorfor kontrollen gikk tapt og hvordan besetningen lyktes med å gjenvinne kontrollen med små marginer, heter det fra kommisjonen.

Les også: Widerøe innrømmer ny feil: - Ikke så lett å holde tunga rett i munnen

Skal vurdere risikoen

Nå som den foreløpige rapporten er gjort, vil kommisjonen se nærmere på hvordan lysforholdene - mørke og kun få lys på bakken - kunne ha ført til sanseillusjoner. Nettopp slike utfordringer har vært tema i flere rapporter som omhandler værforhold på kortbaneflyplasser. Videre skal SHT vurdere risikohåndteringen og sikkerhetsmarginer ved sirkling i mørket.

Du kan lese hele den foreløpige rapporten i sin helhet her.

Les også: - Vi kunne fått informasjon og oppfølging

Svekket omdømme?

Widerøe iverksatte tiltak etter avsløringene. Blant annet ble det gjort endringer i treningsprogrammene. Nye lys på Svolvær Lufthavn Helle og nytt avvikssystem er på plass.

- Frykter du at denne saken kan skade Widerøes omdømme?

- Det eneste som er nytt i denne rapporten er at hendelsen er oppgradert fra en luftfartshendelse til en alvorlig luftfartshendelse. Vi kontaktet havarikommisjonen i 2013 og ga dem all informasjon om saken. Da valgte de ikke å oppgradere den til alvorlig. At de velger å gjøre det nå, tar vi bare til etterretning. Og så vil tiden vise hva som eventuelt ytterligere kommer fram, sier Silje Brandvoll til Avisa Nordland.

- Men all informasjon kom ikke fram umiddelbart?

- Nei, og det har vi vært tydelig på i ettertid, det var en prosedyrefeil. Sånt skal ikke skje. Og det er også ett av tiltakene som er implementert i ettertid. Vi har et helt annet system som skal gjøre det nærmest umulig at noe sånt skal skje igjen, sier Widerøes informasjonssjef til Avisa Nordland.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken