«Avtalen vil gi Widerøes kunder større valgmulighet hva gjelder reiserute, tidtabell og pris. Gjennomgående billetter vil gi kunden langt kortere reisetid. Minimum tid mellom avganger reduseres fra 2 timer til 30 minutter på alle lufthavner unntatt Oslo Gardermoen, der det blir 45 minutter. Bagasje vil kunne sjekkes inn helt fram til bestemmelsesstedet i Norge, og passasjerer vil bli ivaretatt skulle det oppstå kanselleringer eller forsinkelser underveis», het det i pressemeldingen.

Reiselivssjef i Lofoten, Elisabeth Dreyer, viser til at avtalen kun gjelder innenlandske flyreiser, og reiser fra flyplasser med fot-ruter. Dermed er de ordinære rutene fra Leknes og Svolvær til Bodø inkludert i avtalen.

Det er derimot ikke direkteruten med Widerøe fra Lofoten til Oslo.

– SAS og Widerøe har samarbeid som gjør at passasjerer skal reise sømløst også utenlands. Da slipper de å sjekke ut og inn bagasjen i Oslo. Vi ønsker flere avtaler om gjennomgående billetter for å lette reisen. Jeg er litt skuffet over at avtalen mellom Norwegian og Widerøe ikke åpner for utenlandske flyginger også. Den burde vært lik avtalen Widerøe har med SAS, mener Dreyer.

– Fornøyd

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian tar gjerne mot innspill fra reiselivet.

– Deres innsikt er viktig i vår planlegging av ruter og tilbud.

Han viser til at avtalen med Widerøe gjelder i første omgang på anbudsrutene innenriks i Norge.

– Vi er godt fornøyd med at det nå for første gang blir konkurranse på videreforbindelser i dette rutenettet, slik at kundene får flere valgmuligheter, kortere reisetid og lavere priser. Dersom avtalen blir en suksess vil det være naturlig å se på en utvidelse, men det er for tidlig å si noe mer konkret om det nå, skriver Sandaker-Nielsen i e-post til Lofotposten.