Reiselivssjef Elisabeth Dreyer er ikke imponert over billettsamarbeidet mellom Norwegian og Widerøe

Sømløse reiser: Daglig leder Elisabeth Dreyer i Destination Lofoten er skuffet over at billettavtalen mellom Norwegian og Widerøe ikke omfatter flyreiser utenlands. foto: John-Arne Storhaug

Sømløse reiser: Daglig leder Elisabeth Dreyer i Destination Lofoten er skuffet over at billettavtalen mellom Norwegian og Widerøe ikke omfatter flyreiser utenlands. foto: John-Arne Storhaug

Artikkelen er over 2 år gammel

26. januar inngikk de to flyselskapene avtalen som innebærer at Widerøe skal selge gjennomgående billetter med Widerøe og Norwegian på sine nettsider.

DEL

«Avtalen vil gi Widerøes kunder større valgmulighet hva gjelder reiserute, tidtabell og pris. Gjennomgående billetter vil gi kunden langt kortere reisetid. Minimum tid mellom avganger reduseres fra 2 timer til 30 minutter på alle lufthavner unntatt Oslo Gardermoen, der det blir 45 minutter. Bagasje vil kunne sjekkes inn helt fram til bestemmelsesstedet i Norge, og passasjerer vil bli ivaretatt skulle det oppstå kanselleringer eller forsinkelser underveis», het det i pressemeldingen.

Reiselivssjef i Lofoten, Elisabeth Dreyer, viser til at avtalen kun gjelder innenlandske flyreiser, og reiser fra flyplasser med fot-ruter. Dermed er de ordinære rutene fra Leknes og Svolvær til Bodø inkludert i avtalen.

Det er derimot ikke direkteruten med Widerøe fra Lofoten til Oslo.

– SAS og Widerøe har samarbeid som gjør at passasjerer skal reise sømløst også utenlands. Da slipper de å sjekke ut og inn bagasjen i Oslo. Vi ønsker flere avtaler om gjennomgående billetter for å lette reisen. Jeg er litt skuffet over at avtalen mellom Norwegian og Widerøe ikke åpner for utenlandske flyginger også. Den burde vært lik avtalen Widerøe har med SAS, mener Dreyer.

– Fornøyd

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian tar gjerne mot innspill fra reiselivet.

– Deres innsikt er viktig i vår planlegging av ruter og tilbud.

Han viser til at avtalen med Widerøe gjelder i første omgang på anbudsrutene innenriks i Norge.

– Vi er godt fornøyd med at det nå for første gang blir konkurranse på videreforbindelser i dette rutenettet, slik at kundene får flere valgmuligheter, kortere reisetid og lavere priser. Dersom avtalen blir en suksess vil det være naturlig å se på en utvidelse, men det er for tidlig å si noe mer konkret om det nå, skriver Sandaker-Nielsen i e-post til Lofotposten.





Artikkeltags

Kommentarer til denne saken